Reggae szótár
2004.09.05. 16:36
Jamaikához köthető zenei stílusok, és előadóik szlenges megnevezései
A
armageddon - a jó és a rossz végső összecsapása allmighty - mindenható
B
babylon - a nyugati világ romlott és korrupt otthona. más értelemben a rendőrségre is érvényes, amely ezt a gyalázatos rendszert védi bashment, bash - reggae/dancehall buli battery - két, vagy több férfi, akik egy nővel teszik, amit tesznek batty - hátsófertály batty man (booga man) - homoszexuális férfi batty rider - szűk hotpants, melyek sok segget hagy szabadon blood claat - véres női tisztaságbetét. ezt a kifejezést is mindenre mondják, mint nálunk a bazdmeg boxboys - a soundsystemek lelkes segítői, akik pakolnak, szerelnek stb. boo - idióta bow cat - azok a férfiak akik kedvelik az orális szexet, ami Jamaikán igen lenézett dolog bumboclaat (raas claat) (bumbo/raas = hátsó/segg, claat = rongy) - a kifejezés még a wc-papir elötti időkből származik. ma olyan káromkodás/sértés, amely minden szituációban megállja a helyét (mint pl. a "fuck" amerikában) bumbo red - vagina burru - a rabszolga időkben az egyetlen engedélyezett afrikai (valószínuleg ghanai, vagy nigériai eredetü) (dob)zene. F felszabadulás után a gettókba sülyedt dobosok zenéje, amely később, a harmincas évektől a rasztafárik zenéjévé vált, majd általuk a skaba és később a reggaebe is beépült és formálta azt.
C
calypso - a 19. század közepén kialakult karibi karnevál-zene, amelyben keverednek az afrikai alapok az európai népzenékkel. Őshazája Trinidad, de elterjedt az összes többi karibi szigeten, ahol aztán további helytipikus befolyással tovább alakult, így született meg Kubában például a rumba (spanyol elemek), Dominikában a merengue és Jamaikában a mento, amelyből aztán valamikor a ska lett. chi chi man - rádióbarát megnevezés a homoszexuális férfiakra clean de rifle - egy férfit orálisan kielégíteni combination style - jellemző és kedvelt stílus a dancehallban, ahol egy számban egy keményebben rappelő deejay és egy lágyabb hangú énekes, esetleg singjay közösen adja elő mondanivalóját. conscious, conscious reggae (conscious = tudatos) - a dancehall-reggae egyik aktuális ágazata . az alapzene hasonlít a roots reggae zenéjére. gyakran régi studio one riddimeket dolgoznak fel újra. szövegeiben békés, és az élet klasszikus értékeivel foglalkozik. culture - hasonlókat jelent, mint a conscious, a culture zenék szövegeikben főleg a rasztafári életformával, annak gyökereivel, jahval, ganjaval, politikával foglalkoznak. Tágabb értelemben a reggae körüli rasztakultúrát és az ehhez kapcsolódó formák gyűjtőneve.
D
dance - a dance itt nem tánc, hanem táncrendezvény, melyet gyakran soundsystem-ek szerveznek dancehall (tánccsarnok) - annyit tesz, mint diszkó, de mára műfaj megjelolés is, amely a reggae éppen aktuális, dancehall-okban favorizált formáját takarja. dj, deejay - a dj a reggae-ben nem a discjokeyt, hanem az mc-t jelöli. A dj fontos tagja egy soundsystemnek. Az összes reggae/dancehall előadót aki "rappel", deejay-nek nevezik. Lásd még singjay. dub - lassú, kisérletező, instrumentális zene, amibe különböző effekteket raknak, a basszus nagyon domináns. dubplate - egyedi lemezek melyeket a soundsystemek saját részükre készíttetik, saját, vagy kész riddimre, lehetőleg ismert eloadókkal. Minden soundsystem egyik legfontosabb értékmérője, hogy mennyi és milyen dubplate-el rendelkezik. Döntő jelentősége van soundclasheknél. dub fi dub - soundclashek azon végso döntő része, amikor a vetélkedő soundsystemek felváltva tesznek fel egy-egy dubplatet, hogy eldöntsék ki a jobb
E
eat unda table - egy nőt orálisan kielégíteni
F
fassy (faszi) - kis szaros faszi forward - a közönség követelése (síppal, lövésekkel, öngyújtólángokkal), hogy egy lemezt kezdjen a selector előlről, azaz tegyen rewind-ot. foundation - azaz foundation felvételek, vagy zenék, olyan eredeti, meghatározó alap-alkotások melyek a reggaet a mai napig meghatározzák és újra meg újra feldolgozásra kerülnek különböző riddimek formájában
H
hardcore - ellentétben a conscious reggaevel, a hardcore: durva, primitív, minimalisztikus riddim produkciók, gyakran kőkemény szövegekkel leggyakrabban a politika, a sex, a gengszter életforma körül
I
I&I - rasztafári felfogás szerint: én és én, azaz a szűken vett személyem és a rajtam kívül álló énem, szellemem, amely egy közös egység része.
J
Jah - rasztafárizmusban: isten megnevezése. jam-down, ja, jamdung - jamaika jammin - egy jó buli, party, együttlét juggling - 1. egy fajtája a lemezfelrakásnak. a lemezeket úgy mixelik, hogy nem lesz megszakítva a deejay-től. 2. két vagy több soundsystem barátságos közös fellépése, amely ellentétben a soundclash-el, nem verseny.
L
lovers rock - az 1970-es évek végén angliában kialkult igen nyálas, kommersz reggae vonal, főleg szerelem-témákkal, amely, mindennek ellenére, Angliában még ma is nagy népszerűségnek örvend és fontos része az ottani reggae szcénának.
M
massive, massif - a dance-ek lelkes résztvevoi, a rajongók manapság divatos megnevezése mento - a 19. század végén kialakult jamaikai népzene, a calypso jamaikai változata, amely itt francia körtáncelemek (a quadrille), ősi afrikai alapok (a jonkonnu ritmusok), és a kubai rumba sajátos keveredéséből született. Meghatározó hangszerei a kézidobok, a maracas (reszelők), és a banjo. Jamaika meghatározó zenéje egészen az 1950-es évekig. mixer - akit a világ többi részén dj-nek hívnak. Esetenként a selector munkáját segíti, aki ha mixerrel dolgozik, csak válogatja és felteszi a lemezeket, a mixer pedig csak kever - de szédítő tempóban.
N
nyahbinghi - a rasztafárik átal művelt dobzene. Egy ősi afrikai kultúra, amely rasztafárizmus előfutárának tekinthető. Zenéjében a komplex dob ritmusok, és a szívdobogást imitáló basszusvonal a meghatározó.
O
operator - soundsystemek fontos tagja, gyakran vezetője. Felel a hangzásért, a samplerekért, és effektekért.
P
patwa, patois - a jamaikaiak sajátos nyelve. több, mint szleng: rengeteg szava a ghánai twiből (ghánai nyelv) ered, a mondatok megfogalmazása az afrikai grammatika szerint működik, és természetesen spanyol és angol ráhatások is alakították. pre-release (bemutató előtti) - valójában a 7"(kislemez) megjelenés előtti bemutatóját jelenti, amit a soundsystemek a dancehallokban tesztelnek. Egyébként majdnem az összes jamaicai dancehall/reggae-tune kislemezen jelenik meg.
P
punnanny, pum pum - vagina
R
raggamuffin (semmirekellő) - az 1985-ben, a Sleng Teng riddimmel megszületett digitális reggae soundot nevezték el így, Half Pint "Greetings To All Raggamuffins" címu máig is klasszikus felvétele nyomán. ragga - a raggamuffin tovább fejlesztett változata. Elsősorban két fiatal riddim készítő, Steely & Clevie (mai napig meghatározó producer páros) kisérletező kedvének köszönhetoen, a sound egyre minimálisabbá vált, a dob és basszus pedig egyre erőteljesebbé. Donovan Germain producer fedezte fel ebben az új hangzásban rejlő lehetőségeket és nevezte el ezt a jövőbe mutató vonalat raggának. reggae - születését nem lehet egy számhoz, így pontos időponthoz sem kötni. Kialakulása a rocksteady-bol folyamatosan következett. A rocksteadyhez képest még nagyobb szerepe van a basszusnak és a dob hangszerek is tágabb játékteret kaptak. Nevét a Maytals egy darabja, a "Do The Reggay" nyomán kapta. A szó jelentése és eredete nem tisztázott. általunk ismert magyarázatok: 1. Toots Hibbert (a Maytals énekese): mindennapi, nyers dolog (szleng) 2. Bob Marley szerint a szó a spanyolból ered és a "király zenéje"-t jelenti. 3. Európai zeneszakértők szerint a gettó-kifejezés: ragga-muffin (jelentése: csöves, semmirekello) rövidítéséből ered. 4. Amerikai zenészek a reggae-t az angol "ragged" (egyenetlen) szóból vezetik le, amely a ritmust írja le. 5. Néhány afro-kultúra kutató biztos benne, hogy a reggae szó, egy Tanganyika-tó mellett élo törzs, a "regga" törzs nevéből ered. 6. És legvalószínűbb, hogy a reggay elsősorban a sex-szlengben volt fogalom és később egyszerűen e zene neve lett. Clancy Eccles (akkoriban sikeres producer) szerint őtalálta ki ezt a szót, amikor is egy bulin, az új soundot hallván, táncra hívott egy könnyűvérű lányt (megj.: a jamaikai utcalányokat streggae-nek hívják) a következő szavakkal: "Hey streggae, come make we reggae"... rewind - a lemez visszatekerése, a tű lemezről való levétele nélkül. főleg nagyobb siker számoknál (ezeknél akár többször is) bevetett szokás, ha a massive (sípokkal, dudákkal, lövésekkel, bow-bow kiáltásokkal), nyomására deejay ezt hangossan megköveteli a selectortól. riddim - patois szó: angolul rhythm. A riddim nem csak a ritmust, hanem az egész dal-alapot, azaz az instrumentált jelenti. Egy riddimre több előadó is felénekel, vagy rárappel, így - ha egy riddim sikeres - rengeteg verziója születik egy számnak. rocksteady - a 1960-as évek végének meghatározó zenei vonala jamaikán. a reggae előfutára, de sokak szerint ez már reggae. A ska ritmusához képest lelassultabb és folyamatosabb. A fúvósokat (takarékosságból) itt már ritmusgitár helyetesítette, a szólógitár és basszus több jelentőséget kapott. A stílus nevét Alton Ellis "Rock Steady" címu (prod by Duke Reid) számáról nyerte. roots - roots vagy roots-reggae a tipikus a 70-es évekbeli eredeti reggae-zene. rub a dub - a nyolcvanas évek elején Sly Dunbar nevéhez fűződő, és az akkori dance hallokban elterjedt vonal, melyben a dob ritmus lelassult, pontosabban feleződött a rootshoz képest, a basszus mélyült és nagyobb hangsúlyt kapott, az összhangzás pedig minimalizálódott. rude bwoy - a vagány, kemény, bűnöző fiúkat hívják így a gettóból.
S
selector - a mifelénk ismert dj kifejezés jamaikai megfelelője. Ő válogatja, teszi fel és (ha nincs külön mixer) keveri a lemezeket. singjay - olyan deejay, aki nem csak rappel, hanem énekel is, vagy pedig e két forma érdekes keverékét adja elő. slackness - a hardcore dancehallban bevetett vulgáris szövegek gyüjtőfogalma ska - az 1950-es években fejlődött ki, különböző zenei táborokban, ahol a mento keveredett a jazz-el, és az Amerikából beáramló rhythm and blues-al. A ska születését Prince Buster 1958-as "Oh Carolina" c. felvételéhez köthetjük, aki először ebbe a számba építette be a rasztafárik gettókban népszeru burru dobzenéit. soca - főleg trinidad & tobagón hódító irányzat, de jamaikán is, főleg a karneváli időszakban rendkívűl népszerű. iszonyú gyors tempójú, kemény alapú zene, a calypso modern változata. ragga-soca - énekbeszéd stílusában erősen a modern jamaikai dancehallra támaszkodik. chutney-soca - a soca őrult indiai származásúak zenéje melynek refrénjeiben mindig a hindi énekek dominálnak. soundclash - soundsystemek közötti, gyakran nem is barátságos verseny, hogy minél jobb hangtechnikával, újabb effektekkel, hangosabb, lelkesebb rajongókkal (sound followers) és elsősorban értékesebb dubplate-ek bevetésével pontos szabályok alapján eldöntsék: ki a (leg)jobb? soundbwoys - a soundsystemek tagjai sound followers - a rajongótábor, amely kedvenc soundsystemét mindenhova követi, annak kazettáit bulikon árulja, egyéni öltözködésükkel és táncaikkal is felhívják magukra a figyelmet. soundsystem, sound, set - a jamaikai zene középpontja. egyszerűen fogalmazva egy mozgó disco, de sokkal többet jelent annál. legalább három tagból áll: egy selectorból, egy deejayből, és egy operatorból. special - a soundsystemek különleges, egyedi dubplate-jeit hívják így
T
toasting - az instrumentálra való szövegelés. A rap őse, ma inkább a deejaying kifejezést használják. tune - az adott riddimre készült felvétel U V version - a kislemezek "b" oldala. Általában szöveg nélküli instrumentál verzió. Újabban a riddimre készült különböző tune-okból összevágott anyag található rajta.
V
voicing - egy darab riddimre éneklése
|