A cm nmagrt beszl. Honnan alakult ki? Kik voltak a nagy alakjai? Milyen zleti rdekek vezettk? Tbbszr lergott csont, de mindig felvet valami jdonsgot...
|
Mint azt sokan tudjtok a skinheadek „eldei”, a modok voltak. A modok mr fleg fekete zent hallgattak: rhytm & blues-t, soult s skt.
A fehr R & B bandk (mint a Davis Group, a The Who, a Small Faces) csak a modok egy kisebb csoportjn bell rvendtek nagyobb npszersgnek. A fehr brit popzene, mint a Beatles, vagy az egsz hippi-mocsok, inkbb a kzposztly gyerekeinek a zenje volt. Egy msik csoport, amibl sok skinhead kerlt ki, a jamaikai bevndorlk gyerekei voltak. Ezek a srcok, akik magukat rudeboy-oknak hvtk (a kingston-i nyomornegyed gengszterei utn) a szleik hazjnak zenjt hallgattk: skt, rocksteadyt s reggaet.
Teht mr az eld-szubkultra zenje, a soul s a reggae, elre meghatrozta az els skinhead-generci zenei stlust. A jamaikai zenestlusok idbeli s stlusbeli tagolsa: 1959-tl 1966-ig ska, 1966-tl 1968-ig rocksteady, 1968-tl reggae. A reggae teht 1968-ban felvltotta, a lassabb, soul-orientlt rocksteadyt. A reggae tempja gyorsabb volt s az eltrben inkbb a ritmus llt (fleg a basszus s a gitr ltal). Egybknt kzletek azoknak, akik csupn valamilyen j divat-reggae-t ismertek: a reggae stlusa az els vekben lnyegesen durvbb volt s nem olyan lgy, mint ahogy azt az ember a ’70-es vek kzepebeli Bob Marley lemezekrl ismerheti. A jamaikai zene kszts felttelei meg voltak pecstelve az orszg rossz gazdasgi helyzete miatt. Jl mutatja be a zenegyeket Jamaikn az 1970-es vekben a „The harder they come” cm film Jimmy Cliff-fel a fszerepben. Az akkori jamaikai zenszek helyzete elg ersen klnbztt a mai eurpai bandktl. Tbbnyire ez gy trtnt, hogy egy producer egy dalhoz (amit vagy , vagy a menedzser rt) nekest vagy nek-csoportot keresett. Voklosokbl annyi volt, mint a szemt, mert sok fiatal jamaikai volt munkanlkl, s a zeneiparban kerestek munkt. A szmot aztn egy stdizenekarral vettk fel. Ezek a stdizenekarok mindig ugyan azokbl a zenszekbl lltak, aztn klnfle neveken kiadtk ket. A ska felvteleknl a stdi zenszek majdnem mindig kb. a Skatalites-szel voltak egy szinten. A vokl csoportok (trik, duk) lemezeire szintn klnfle neveket nyomtak. A zenszek alig lttak valamit a pnzbl, amit a munkjukkal szereztek. Ha a felvtelt Angliban sikerrel rustottk, a zenszek s nekesek akkor is csak pr koszos jamaikai dollrt kaptak.
A szvegek legnagyobb rsze szerelmes dal volt, de felvettek politikai tmj dalokat is, mint pl. a „Vietnam” Jimmy Cliff-tl vagy a „Black and white” a Pioneers-tl. Tovbbi szvegek inkbb „gonoszkodk” voltak s gyakran szexistk. Mindenek eltt a Lloydie s a The Lowbites szereztek maguknak hrnevet ezen a terleten. (Egybknt a szvegek nagyrszt a szigetorszgiak nem rtettk.)
Az ltalnos sok karibi bevndorlnak s az j, a nem sznesbr reggae rajongknak ksznheten hamarosan ntt az rdeklds Nagy-Britanniban a jamaikai zene irnt. Ezrt hamarosan reggae kiadk alakultak. A legnagyobb kiad a Trojan volt (a reggae piac 80%-at uralta). Egy msik fontos kiad volt a Pama. Ezek a kiadk eleinte csak jamaikai anyagot terjesztettek. Nem sokkal ksbb az rdeklds olyan nagy lett, hogy az anyagban mr brit felvtel is volt. Rszben ehhez hoztk el Angliba a jamaikai sztrokat, mint Desmond Dekker-t, Laurel Aitken-t vagy Derrick Morgan-t. Msrszt brit mvszeknek is rtak reggae dalokat pl. a Pyramids-nak (egy fekete egykori soul/R & B banda, ami rszben egytt dolgozott Eddie Granttal). Az Angliban gyrtott anyag gyakran bvtette a skinhead piacot: pl. „Skinhead Train” Laurel Aitken-tl, „Skinhead speaks his mind” a Hot Rod Allstars-tl vagy „Skinhead Revolt” Jose the Boss-tl. A leghresebb valsznleg a Symaryp volt (tulajdonkpp a Pyramids, csak a nevet kicsit elvltoztattk), akik egy egsz skinhead lemezt vettek fel, a „Skinhead Moonstomp”-ot. A skinheadeket megclz trekvsek mellett a Trojan megprblta a reggaet az tlag brit kznsggel is megkedveltetni. Ezrt a reggaet lgyabb tettk, st, a felvtel sorn mg vonsokat is alkalmaztak: cspgs-reggae! De termszetesen a skinheadek ezek utn is eredeti jamaikai reggaet hallgattak. Mindenekeltt azokat fogta meg, akiknek kemnyebb, ritmuskzpont instrumentlis s toasting (a rap dalok egyik eldje) lemezeik voltak. Ezzel egyidejleg megvoltak az egyni soul nekesek s nekcsoportok utnzi is.
1969-et tekinthetjk a skinhead-hullm s a skinhead-reggae cscspontjnak. Ebben az vben Desmond Dekker vezeti a szigetorszg toplistjt az „Israelites” cm dalval. Angliban hetente 300 (!) reggae dal jelent meg, persze kztk sok rtktelen is, amikkel csak a mennyisgre mentek. Leggyakrabban egydalos lemezeket adtak ki. Egyrszt azrt, mert ez a sok kis kiadnak kedvez volt, msrszt, mert a fiatal, munksosztlybeli srcok szvesebben vsroltk ket. Az LP-ket inkbb a kzposztly gyerekei vettk. Viccesen hangzik, de a brit fiatalok zenevsrlsi szoksairl tudomnyos felmrs is kszlt. Egybknt akkoriban a reggae olyan zenetpus volt, amit fleg diszkkban jtszottak, a koncertek ritkk voltak. gy a diskjockey volt a reggae terjesztje s sokszorostja.
A skinheadek s a reggae kapcsolata 1971-72-ben kezdett vget rni. Ennek tbb oka volt: mr nem volt olyan sok skinhead (sokan soudeheadek lettek, ksbb smoothiek), ezenkvl cskkent a skinheadek rdekldse a reggae irnt. Ennek az egyik oka az volt, hogy a reggae megvltozott: a szvegek egyre tbbszr voltak vallsos tartalmak (rastafari) s a temp is lelassult. A msik ok, pedig az volt, hogy a ’70-es vek elejtl a bootboyok krben egyre npszerbb lett a rockzene (pl. Slade, de ms glammrock bandk is megjelentek: Gary Glitter, T-Rex, The Sweet). Azok a skinek s suedeheadek, akik tovbbra is fekete zent hallgattak, inkbb a soul fel fordultak (fleg szak-Angliban, innen a Northern Soul).
A msodik skinhead generci lelkesedse a Two Tone Sound irnt 1979-ben a skinhead mozgalom jamaikai gykereivel magyarzhat. A bandk, mint a Specials, nemcsak modern skt jtszottak, hanem felvettek rgi skinhead-reggae szmokat is (pl. „Monkey Man”, „Skinhead Monnstomp”, „Liquidator”, „Long Shot Kick The Bucket”). Az els skinhead generci sztrjai is visszatrtek ’79-ben: Desmond Dekker felvette egy aktualizlt verzijt az „Israelites” cm szmnak s Judge Dread (az els fehr reggae nekes) is kiadott nhny j albumot.
Ha az ember a skinhead-reggae tmt kvetni szeretn, ez igen drga lehet. Angliba kellene utazni s egy halom pnzrt az sszes eredeti rgi reggae dalt be kellene szerezni. Olcsbb egyik vagy msik reggae vlogatsalbumot megvenni. De ha valakinek ez mg mindig tl kltsges, az be tud szerezni olcs reggae CD-ket is. Sok olcs reggae slgervlogats van, ’69 s ’72 kzti anyaggal. Aki jobban bele szeretne mlyedni a tmba, az szerezze be a „Boss Sounds – Classic Skinhead Reggae” cm knyvet Marc Griffiths-tl (ST Publishing, Schottland, 1995.). A knyv angol nyelv, rvid bevezet utn rszletes skinhead-reggae diszkgrfia tallhat benne tjkoztat megjegyzsekkel.
Szval, remlem egy protokat sikerlt fellelkestenem a 69-zene irnt.
Do the Reggae!
Sikeres skinhead-reggae szmok
Harry J.: Liquidator The Upsetters: Return of Django Desmond Dekker: Israelites Judge Dread: Big Six Tony Tribe: Red red Wine The Upsetters: Live Injection The Maytals: Monkey Man The Maytals: 54-36 Simaryp: Skinhead Moonstomp Jimmy Cliff: Vietnam Dave & Ansell Collins: Monkey Spanner Bob & Marcia: Young, gifted & black The Upsetters: Dollar in Teeth Scotty: Draw your Brakes (Stop that Train) Dave & Ansell Collins: Double Barrel Pioneers: Longshot kick the Bucket
Skinhead-reggae eladk
Az albbiakban nhny (persze nem az sszes) skinhead-reggaezensz nevnek listja tallhat. Tartsd szem eltt, hogy ezek a zenszek gyakran nem csak skinhead-reggaet vettek fel, hanem ksbb ms reggae fajtkat is vagy azeltt skat s rocksteadyt.
Laurel Aitken Derrick Morgan Jimmy Cliff Ken Boothe Lloyd Parkes Dandy Livingston Pat Kelly Hortense Ellis Winston Francis John Holt Alton Ellis Desmond Dekker Clancy Eccles Jackie Edwards Nora Dean Rudy Mills Busty Brown Eric Donaldson
nekcsoportok
Toots & the Maytals The Maytones The Bleechers The Stingers The Soulmates The Pioneers The Hippy Boys The Slickers The Versatiles The Heptones The Untouchables The Paragons Simaryp (aka Pyramids) The Kingstonians The Soul Sisters The Ethiopians Keith & Tex
Instrumentlis eladk The Upsetters (Vokl csoportknt is) Sound Dimension Ansell Collins Harry J. Allstars The Supersonics G.G. Allstars Tommy McCook Val Bennet Joes Allstars (Joe Mansano) Jackie Mitoo Rico
Toaster (DJ-k) I-Roy Dennis Alcapone Dave Barker Lee Perry Scotty King Stitt Winston Williams Sir Lord Comic Dillinger Prince Jazzbo Niney the Observer Samuel the First Dice the Boss Herman (Chin Loy) Big Youth Andy Capp |