"Alapokat lerakni" - a Ska Cubano énekese, Natty Bo a Quartnak
hektor [2007. augusztus 16. 08:17]
Korunk mindent-mindennel kultúrája díszpéldányaként tűnt fel néhány éve a jamaikai ska és a különböző kubai stílusok, a mambo, a rumba, a son, a guaguanco összepréseléséből keletkezett Ska Cubano. A csütörtök délutáni koncert előtt a 99 százalékos páratartalomban is decens úr Nathan Lerner - alias Natty Bo -, az együttes gyémántfogú, Angliában született, kelet-európai felmenőkkel rendelkező, énekese adott interjút a Quartnak.
A honlapotokon szó van róla, hogy Castro előtt milyen nagy volt az átjárás a kubai zenék és karibi térség zenéi között, azonban a forradalom után ez megszűnt. Mi a helyzet most; érezhető némi változás?
Sajnos még mindig elégé korlátozott a mozgás. Kubában ismerik a reggae-t, ahogy máshol is - Bob Marley-t elég nehéz megkerülni -, de nem ismerték a skát. Pont ezért váltunk mi az első kubai ska-zenekarrá azzal, hogy elkezdtük a kubai és a ska-elemeket ötvözni. Egyébként valószínűleg itt is lehetett már hallani a reggaeton feltűnéséről Kubában, ami ténylegesen a jamaikai dancehallban gyökerezik. Ez most a legutolsó zenei őrület, de nemcsak Kubában, hanem Puerto Ricóban, Kolumbiában és egész Latin-Amerikában. Én magam elsősorban a tradicionális kubai zenét szeretem, a sont, a son montunót, a guajirót, rumbát, changüít és az afrikai gyökerű yoruba zenét.
Ha már itt tartunk, a kubai zenék jó része az afrikai törzsi zenéből és vallási szokásokból származik, míg a jamaicai zenék hátterét az amerikai r&b és gyakran a rastafari hit adja. Hogy jön össze ez a két kultúra?
Nemcsak afrikai, hanem spanyol, francia, zsidó gyökerei vannak a kubai zenének, a charanga például részben francia eredetű. A spanyolok révén jött a gitár, és a changüíben, a sonban és a trova zenében alaphangszerként használt tres is, ami a mi felállásunkban is megtalálható. De alapzeneileg nem sok köze van egymáshoz a kettőnek, a yorubá eltér a [rasta reggae-ben gyakran felbukkanó, ugyancsak afrikai eredetű] nyabinghi vagy a buru dobolástól. Ha meghallgatjuk például az itt szintén fellépő Skatalitest, Lloyd Knibb, a dobos a pergőjátékában a buru elemeket használ. Mind a jamaicai, mind a kubai konga dobolásban megtalálhatók afrikai törzsi-vallási gyökerek, amik a jamaicai és a kubai zene gerincét alkotó eltérő ritmusokhoz vezettek. De talán valahol a guaguancóban ki lehet érezni a reggae-lüktetést, és a reggae-t alapvetően lelassított skának is fel lehet fogni.
Egyszerű volt a két eltérő hátterű és ritmusú zenét összefésülni?
Ez csak hangszerelés kérédése, hogy hol és mit játszik például a timbalé vagy a konga, miközben a ska-lüktetést a gitár és a cinek, dobok együttese adja meg. A ska szempontjából a ritmusszekció a meghatározó, de a fúvósszekció, vagy a zongora inkább játszhat kubai elemeket.
Mi volt a reakció, amikor Kubába mentetek azzal, hogy "Itt vagyunk, játszunk skát"?
Engem ezt az egészet kitaláló Peter Scott hívott meg Kubába - akkor már tizenegy éve énekeltem különféle ska-zenekarokkal -, ahol már egy kész zenekar fogadott, akik akkor halottak először skát. Érdekes volt, mert más értelmezésben játszották, olyan volt, mintha én is először találkoztam volna a skával. A ska alapjait kellett megtanulniuk, az offbeat lüktetést, vagy a pushin'-pullin' gitárjátékot, meg a - ska egyik legfontosabb részét képező - zenei szünetek használatát, ami teljesen eltér a mai kubai zenétől.
Mi a véleményed a latin ska mozgalomról? Ki volt az első, aki elkezdte a latint a skával ötvözni?
Nem is tudom, talán a Desorden Publico volt a legelső latin ska csapat, akit hallottam, elég nagy sikerük volt Venezuelában.
És a Los De Abajo?
Ők skát játszanak?
Elvileg az is megtalálható a zenéjükben.
Nem sokat hallottam tőlük, de nem tűnt skának. Manapság elég szabadon használt fogalom a ska; ilyen például a skacore, ami számomra nem ska, hanem punk. A skában benne kell lennie ennek a dzsik-dzsik-dzsik lüktetésnek, és a jellegzetes ska-hangzásnak, ami ha nincs meg, akkor az már nem ska. De a hetvenes-nyolcvansas évek 2 Tone-ja, az ska volt, ami a skát vegyítette a punk életérzéssel.
Sosem merült fel, hogy eletronikával keverjétek a zenéteket?
Natty Bo: Készült már egy remixalbum. Szeretem a modern zene néhány ágát, például a hiphopot, vagy a jungle-t, úgyhogy ha valaki kezdeni valamit a zenénkkel, az nagyszerű dolog. Én magam az alapokat szeretném lerakni, ez a legfontosabb dolog a számomra, hogy felfedezzem a kapcsolatot e között a két eltérő zenei világ között.
forrás: www.quart.hu |