Mahatma Gandhi
Gandhi jmd csald sarja, a hinduizmus Dzsaina-felekezethez tartozik. A Dzsaina-valls egyesti magban az õsi hindu vilgnzetet a buddhizmus vallsblcseleti eredmnyeivel. Mindkettõnek alapttele az ahimsz (minden let kmlete, a mindennel szemben val rtalmatlansg) s a maitri (a szeretet, amely nem csak az emberekre, hanem az lõk egsz vilgra kiterjed). Gandhi, miutn kzpiskolit Indiban elvgezte, Angliba ment, hogy jogi plyra kszljn. Mint gyvd trt vissza Indiba - de ksõbb abbahagyta az gyvdi gyakorlatot, mert arra a meggyõzõdsre jutott, hogy "a trvnykezs oly mdszer, amely erõszak alkalmazsval akar igazsgot tenni". Az erõszakot pedig Gandhi is - mint Jzus - elvakult, clra nem vezetõ tnykedsnek ismerte fel. "Aki karddal l, kard ltal vsz el" - erõszak erõszakot szl, az akci s reakci termszeti trvnynl fogva. Az erõszak teht nem alkalmas arra, hogy nagy s nemes clokat vgsõ diadalra juttathasson.
Nyilvnos szereplst 1893-ban kezdte meg Brit Dl-Afrikban. Natalban sok hindu munks lt. Gyalzatos bnsmdban rszesltek, de a munka-konkurrencitl sztott gyûllkds mg ezzel sem elgedett meg, hanem odig ment, hogy a hindukat deportltatni akarta. A dl-afrikai hinduk Gandhihoz folyamodtak s õ nyomban segtsgkre sietett. Natalban aztn felvette a harcot a kizrsi trvny ellen, de nem llt meg ennl, hanem azt a clt tûzte ki, hogy a hinduk teljes egyenjogstst s polgrjogaik elismertetst keresztlvigye.
Az erõszaknlkli ellenlls (nem passzivits, sõt ellenkezõleg: a legnagyobb fok aktivits, mely azonban kikapcsolja az agresszv elemet)elve volt az az alap, amelyre Gandhi a kzdelem akcijt helyezte. Durban kzelben telepet ltestett s oda gyûjttte a dl-afrikai hinduk tmegt. Hogy a hinduk ignytelensgt s ezzel az ellenll erõt is fokozza, Gandhi szegnysgi fogadalmat ttetett hveivel, mint ahogy maga is mr letette ezt a fogadalmat, miutn vagyont a telep cljaira ldozta. Ezutn kimondotta az "egyttmûkds megszntetst", ami abban klnbztt a sztrjk fogalmtl, hogy nem bizonyos anyagi elõnyket akart kicsikarni vele, hanem a hinduk jogos emberi mltsgnak s szabadsgnak elismerst. Tmadsok, bntalmazsok s slyos inzultusok egyre-msra rtk Gandhit s hveit, de elhatrozsukat nem ingathattk meg; Gandhi kimondotta, hogy az erõszakoskodssal nem szabad erszakos mdon szembeszllni ("n pedig mondom nktek, hogy a gonosznak ne lljatok ellene gonosszal..." Mt 5.39.) - s õ maga adott pldt a vgsõkig menõ bketûrsre. Az igazsghoz rendletlenl ragaszkodott s nem tûrte, hogy a nemes gyet mltatlan eszkzk alkalmazsval szennyezzk be. A cl nem szentestheti az eszkzket - ez hitvallsnak egyik fõ alapelve. S ezt a gyakorlatban is keresztlvitte: mikor 1899-ben kitrt az angol-br hbor, legott vget vetett az egytt-nemmûkdsnek. Azt tartotta, hogy nem szabad kihasznlni az ellenfl szorult helyzett, mert ez olyan lenne, mintha orvul htba tmadn. A hinduk ezreibõl vrskeresztes klntmnyeket alaktott s ezek az õ vezetse alatt a hbor folyamn hallmegvetõ btorsggal a legnagyobb tûzben is teljestettk nknt vllalt nehz ktelessgket. A hbor vgeztvel azonban ismt megszntettk az angolokkal az egyttmûkdst. 1904-ben Johannesburgban pestisjrvny trt ki; Gandhi azonnal megszntette a non-cooperationt s jrvnykrhzat rendezett be a hindu telepen. Hvei mint polk s betegszlltk mûkdtek, - hogy a veszly elmltval ismt visszavonuljanak a kzs tevkenysg terrõl. A zulu-lzads alkalmval Gandhi megint sebeslthordoz klntmnyeket alaktott, majd ismt visszatrt az egytt-nemmûkdshez. Ez vek folyamn Gandhi tbbszr rszeslt a kormny legmagasabb elismersben - s tbbszr kerlt a kznsges gonosztevõk brtnbe is, mikor ismtelten kimondta az egyttmûkds megszntetst.
Kzben tbb zben megtmadtk: nem egyszer hagytk vgbefagyva az tszlen heverni, abban a hiszemben, hogy vgeztek vele. Gandhi kezt sem emelte fel bntalmazival szemben, bksen, nyugodtan fogadta a csapsokat, amelyeket a mernylõk hallosnak szntak. Egyszer revolvergoly tertette le: midõn a krhzban maghoz trt, elsõ szavval bntetlensget krt a mernylõ szmra. s vgl mgis diadalmaskodott: hszvi rettentõ megprbltatsok s szenvedsek utn teljes gyõzelem koronzta Gandhi mûvt. Birodalmi bizottsg vette kezbe a dl-afrikai gyet - mindenben el kellett ismerni Gandhi igazt s 1913-ban trvnnyel garantltatott a dl-afrikai hinduk egyenlõsge s polgrjoga. Gandhi bebizonytotta, hogy az erõszakot egyedl bketûrssel, a gyûlletet csak szeretettel lehet legyõzni.
Gandhi ekkor visszatrt Indiba, hol a szabadsgmozgalom hvei vezrknt fogadtk. m alig ltott hozz a szervezshez, kitrt a vilghbor. Gandhi hû maradt elvhez - hatalmas tekintlynek szavval intette India npeit, hogy nem szabad visszalnik Anglia slyos helyzetvel. Az indiaiak becslettel lltak a brit birodalom mellett s nagy szolglatokat tettek az angoloknak a vilghborban. Maga Gandhi Londonba sietett, hogy ismt hindu vrskeresztes klntmnyeket szervezzen. A hinduk greteket is kaptak, hogy a hbor mltval komolyan fontolra veszik India kvetelseit s lpseket tesznek az indiai autonmia (szvardzs) megalkotsra. A hbor vget rt, de az greteket nem vltottk be. Mi tbb, a Rowlatt-trvny mg jobban megszortotta India jogait s elviselhetetlen jromm tette a birodalomtl val fggst. Anglia bizalmatlansggal viszonozta India lojlis magatartst. Egsz India felzdult s egyedl Gandhinak s hveinek ksznhetõ, hogy nem trt ki vres s borzalmas forradalom. A szabadsgmozgalom elsõ jelensgeire az angolok - a rgi nyugati recept szerint - tûzzel-vassal prbltk leszerelni India megmozdulst. Az amritszri vrfrdõ (1919), ahol bks, fegyvertelen hindu frfiak, nõk s gyermekek tmegt kaszltk le a brit gpfegyverek, s a pandzsbi atrocitsok (az gynevezett Guru-kabagh affrrel kapcsolatban) a tbolyult hatalmi lz leggbekiltbb pldit adtk. De Gandhi s India hite erõsebbnek bizonyult a gpfegyvereknl. A mozgalom hatalmas arnyokat lttt s vezrlõ eszmv azok az elvek vltak, amelyeknek Gandhi szernyebb keretek kzt mr egyszer diadalt szerzett Dl-Afrikban.
Gandhi rsaibl (1920)
Az erõszaknlklisg
Aki "erõszaknlkli" akar lenni, annak nem szabad haragot reznie a megsrtõje irnt. Nem szabad rosszat kvnnia neki. Nem szabad tkoznia. Nem szabad testi srtst okozni neki. Nyugodtan el kell fogadnia minden rosszat, amit ldzõje alkalmaz vele szemben. Az erõszaknlklisg: teljes hinya minden rosszakaratnak brmi vagy brki irnt, ami vagy aki csak l. Magba foglalja az emberinl alantasabb fokon ll letet is, s mg a vadllatokat s krtkony frgeket sem zrja ki. Nem arra val, hogy pusztt indulatainkat tpllja. Ha ismernnk Teremtõnk szndkait, az emltett lõlnyek szmra is felismernnk az õket megilletõ helyet a teremts mûvben. Az erõszaknlklisg teht alkalmazsban nem egyb, mint jakarat minden lettel szemben. Tiszta szeretet. Flleltem a hinduk szentrsaiban, a Bibliban s a Kornban.
Az erõszaknlklisg a tklynek egyik llapota. Jelenti a clt, amely fel az emberisg termszettõl fogva, ha taln ntudatlanul is halad. Az ember nem vlik isteniv, ha elri azt a fokozatot, hogy hibtlansg megtestestõje lesz. Taln csak akkor vlik igazn emberr. Azon a fokon, amelyen ma llunk, rszben emberek, rszben llatok vagyunk s tudatlansgunkban s nhittsgnkben azt lltjuk, hogy mivoltunk cljnak hven megfelelnk, ha az tst tssel viszonozzuk s az ehhez szksges haragot forrni engedjk. Mi hitnknek valljuk, hogy a megtorls a lt trvnye, holott a szentrsokban azt talljuk, hogy a megtorls soha sincs elõrva szmunkra, legfeljebb megengedhetõ. nmagunk legyõzse: ez az elõrs. Ltnk trvnye az nmagunk legyõzsben ll. Enlkl nem lehet elrni a tkly legmagasabb fokt. Eszerint a szenvedsben talljuk meg az emberi faj legfõbb jellemzõ vonst.
A cl pedig egyre tvolodik elõlnk. Minl nagyobb a halads, annl nagyobb mrtkben ismerjk meg fogyatkossgunkat. Az elgttel a trekvsben rejlik, nem az elrsben. A legnagyobbrendû trekvs jelenti a legnagyobb diadalt. s ha vilgosabban mint valaha felismerem is, mily messze vagyok mg a cltl, a tkletes szeretet trvnye akkor is ltem trvnye marad. s minden ballpsnek csak annl erõsebben kell trekvsemet sarkalnia..."
"...Feltve, hogy j munkatrsak akadnak, a trvnynek ily korltozott mrtkben val alkalmazst mg nagy tmeg is rvid idõ alatt megrtheti s kvetheti. Ha meg akarja llni a helyt, akkor mg ennek a korltozott megvalstsnak is ki kell llnia ugyanazokat a prbkat, amelyeknek az egsz al volna vetve. Egyetlen csepp vznek a vegyelemzsben ugyanazt az eredmnyt kell adnia, mint az egsz tengernek. Akrmelyik felebartommal szemben tanstott erõszaknlklisgem nem lehet ms termszetû, mint az ltalnossgban mindenkivel s mindennel szemben tanstott erõszaknlklisgem. Ha n a felebartom irnt rzett szeretetemet kiterjesztem a nagy Egszre, szeretetemnek akkor is ugyanazokat a prbkat kell killnia. E trvny bizonyos alkalmazsa politikv vlik, ha trben s idõben megvalstjk..."
A kard tana
Korunkban, mely a nyers erõ kora, szinte nem is tartank lehetsgesnek, hogy valaki meg merje tagadni azt a hitet, hogy a brutlis erõszak dntõ gyõzelmet arathat. S gy nvtelen leveleket kapok, amelyek azt tancsoljk nekem, hogy az egytt-nemmûkds menett mg akkor se tartztassam fel, ha a np rszrõl rendzavarsokra vezetne. Msok azzal a feltevssel fordulnak hozzm, hogy n titokban az erõszaknlklisg kpnyege alatt, erõszakos felkelst ksztek elõ, sõt azt is tudni vlik, mikor virrad fel az rvendetes nap, amelyen a nylt erõszakhoz fogok tprtolni. Erõstgetik, hogy az angolok csak a nylt vagy a rejtett erõszaknak engednnek. Vgl ismt msok engem - jl tudom - az egsz orszg legelvetemltebb gazfickjnak tartanak, amirt, szerintk, mindig elrejtem igazi szndkaimat. Legkevsb sem ktkednek abban, hogy n is, ppgy mint mindenki ms, hiszek az erõszakban. Miutn a kard tannak az emberek nagy rszre nzve ilyen nagy a hatalma, miutn az egytt-nemmûkds sikere fõknt minden erõszak elutaststl fgg, s miutn az e dolgokra vonatkoz nzetem sok ember magatartst befolysolja, nagyon fontosnak tartom, hogy a kard tant oly vilgosan, amint csak lehetsges, kifejtsem.
Hiszem, hogy oly esetben amidõn csupn a gyvasg s az erõszak kzti vlaszts maradna htra, az erõszakot tancsolnm. Mikor engem 1908-ban megtmadtak s kevs hjn megltek, legidõsebb fiam utlag azt krdezte, mit kellett volna tennie, ha trtnetesen jelen van a tmadskor: vajon el kellett volna szaladnia s messzirõl nznie, hogyan lnek meg, vagy pedig amit szeretett volna tenni - tulajdon testvel kellett volna megvdenie? Azt feleltem neki, hogy ktelessge lett volna megvdelmeznie engem mg erõszak alkalmazsval s. E megfontols alapjn vettem rszt a br-hborban, az gynevezett zulu-lzadsban s a vilghborban. E megfontols alapjn tancsolom mindazoknak, akik az erõszakban hisznek, hogy magukat a fegyver hasznlatban gyakoroljk. Szvesebben ltnm, ha India a fegyverhez nylna, hogy becslett vdelmezze, semmint, hogy gyva s tehetetlen szemllõje maradjon tulajdon megbecstelentsnek.
Ezzel szemben hiszem, hogy az erõszaknlklisg magasan az erõszak felett ll. Megbocstani frfiasabb dolog, mint bntetni. A megbocsts ad becsletet a harcosnak. De a megbocsts csak akkor jelent gyõzelmet nmagunkon, ha megvan a hatalmunk a bntetsre. A megbocstsnak nincs jelentõsge, ha valamely vdekezni kptelen lny ltszlag teszi. Az egr esetben aligha mondhatnk, hogy megbocst a macsknak, mikor magt ettõl szttpni engedi. Ezrt nagyon jl meg tudom rteni azok rzelmt, akik Dyer tbornoknak s a hozz hasonlknak igazsgos megbntetst kvnjk. Ha tehetnk, darabokra tpnk ezeket. Ugyancsak nem hiszem azt sem, hogy India magatehetetlen volna. Magamat sem tartom tehetetlen s vdtelen teremtmnynek. Csak ppen nemesebb clra szeretnm tartogatni India erejt s a magamt.
Ne rtsenek flre. Az erõ nem testi kpessgekbõl ered. Az erõ hajthatatlan akarat szltte. A zulu mindenesetre fellmlja testi erõ tekintetben az angolt. De azrt elszalad mg egy angol f elõl is, mert fl a revolvertõl, amelyet a f vagy vdelmben msvalaki hasznlhatna. Fl a halltl s ezrt hatalmas termetnek ellenre is erõtlen. Mi indiaiak minden nehzsg nlkl elkpzelhetjk, hogy hromszzmilli emberi lnynek nem kell flnie szzezer angoltl. A hatrozott megbocsts teht rsznkrõl az erõnk hatrozott megismerst jelenti. A megbocsts megvilgosodsban hatalmas erõhullmnak kell felcsapnia bennnk, oly erõnek, amely egy Dyert vagy egy Frank Johnsont megakadlyozhatna abban, hogy gyalzattal s szgyennel tetõzze Indinak nmegadn lehajtott fejt. Azzat nem trõdm sokat, hogy pillanatnyilag nem rhetem el clomat. Mg nagyon is eltaposottaknak rezzk magunkat ahhoz, hogy ne tmadjon bennnk harag s bosszvgy. De nem szûnhetek meg folyvst hangoztatni, hogy India csak nyerhet azzal, ha lemond a bntets jogrl. Neknk klnb a tennivalnk, neknk nagyobb misszit kell teljestennk e vilgon. Nem vagyok ltnok. Azt lltom, hogy gyakorlati idealista vagyok. Az erõszaknlklisg vallsa nem csupn a risik s a szentek szmra rendeltetett, hanem a kznsges np szmra s. Az erõszaknlklisg trvnye felel meg mivoltunknak, mint ahogy az erõszak a vadllat trvnye. A vadllatban szunnyad a szellem, gyhogy nem ismerhet ms trvnyt, mint a fizikai erõt. Az ember mltsga megkveteli, hogy egy magasabbrendû trvnynek - a szellem trvnynek hdoljon.
Ezrt vllalkoztam arra, hogy Indiban ismt letbe hvom az nfelldozs õsi trvnyt. Hiszen a Szatjgraha s trsai: az egytt-nemmûkds s a polgri ellenlls csupn j nevek a szenveds trvnyre. A risik akik az erõszaknlklisg trvnyt az erõszak vilgnak kzepette felfedeztk, nagyobb lngelmk voltak Newtonnl. S ugyanakkor nagyobb hadvezrek voltak, mint Wellington. Noha jratosak voltak a fegyverforgatsban, mgis felismertk haszontalan voltt s a gytrelmekben vergõdõ vilgnak azt tantottk, hogy dve nem az erõszakban, hanem az erõszaknlklisgben rejlik. Az erõszaknlklisg kihatsban tudatos szenvedst jelent. Nem jelent behdolst az igaztalansg akaratval szemben, hanem az egsz lelki erõ latbavetsvel egyrtelmû a zsarnoksg ellenben. Amg ez a trvny irnytja mûkdst, addig minden egyes ember kpes lehet egy zsarnoki birodalom minden hatalmval szembeszllni, hogy becslett, vallst, lelkt megvdelmezze s ezltal oly tkzõv vljk, amely ama birodalom sszeomlst vagy jjszletst idzi elõ.
Eszerint teht nem azrt kvnom Inditl, hogy az erõszaknlklisget alkalmazza, mert gynge. Azt kvnom, hogy erejnek s hatalmnak tudtban gyakorolja az erõszaknlklisget. Nincs szksge semmifle jratossgra a fegyverforgatsban ahhoz, hogy ezt az erõt s hatalmat kifejthesse. Csak azrt tartjuk szksgesnek, mert gy ltszik mi nem ltunk egyebet magunkban, az emberben, hstmegnl. Azt hajtom, ismerje fel India, hogy lelke van, amely nem fog alulmaradni, sõt inkbb tl fog emelkedni minden testi nyomorsgon, s az egsz vilg minden erõivel is dacolni kpes. De miutn n mgis gyakorlati ember vagyok, nem szeretnk vrni, mg India beltja a szellemnek a politikban val alkalmazhatsgt. rezze br magt India gyngnek s vdtelennek az angolok gpfegyvereivel, tankjaival s replõgpeivel szemben, fogadja br el gyengesgnek rzetben az egytt-nemmûkdst, az egyttnemmûkds azrt mgis ugyangy betlti cljt: mindenesetre flszabadtja az orszgot az angol igazsgtalansg pusztt slya all, ha megfelelõ szm ember teszi magv.
Az egytt-nemmûkdst megklnbztetem a Sinn-Feinek elvtõl is, mert eredeti elgondolsi formjban lehetetlen, hogy az erõszakkal karltve haladjon tjn elõre. De mi tbb, mg az erõszak hveit is szeretnm felszltani, hogy tegyenek ksrletet a bks egytt-nemmûkdssel. Ha ez nem vlnk be, annak oka nem a benne rejlõ gyngesg lenne, hanem az, hogy nem csatlakoztak hozz elegen. Akkor aztn mindenesetre elrkeznk a valsgos veszly pillanata. Bszkelelkû frfiak, akik npk megalztatst nem brnk tovbb elviselni, szabadjra eresztenk a np haragjt. Erõszakhoz folyamodnnak. Amennyire lthatom a dolgokat, el kellene pusztulniuk, anlkl, hogy magukat vagy hazjukat az elnyomats all felszabadthattk volna. Ha India a kard tant fogadja el, taln kivvhat vele pillanatnyi sikert, de akkor megszûnik lelkem bszke lenni. Feloldhatatlan ktelkek fûznek Indihoz, hiszen mindent neki ksznhetek. Rendletlenl hiszem, hogy hivatsa van az egsz vilg szmra. Nem szabad vakon utnoznia Eurpt. Ha India a kard mell szegõdik, akkor szmomra elrkezik a megprbltats nehz rja. Remlem, nem fogom felmondani a szolglatot. Vallsom nem ismer orszghatrokat. Ha a hit lõ valami bennem, akkor mg hazaszeretetem is diadalmaskodni fog. letemet India szolglatnak szenteltem az erõszaknlklisg hitvallsban, amely meggyõzõdsem szerint a hindusg gykere.
Szeretnm ma azokat, akik nem bznak bennem, komolyan inteni, hogy a csak imnt kezdett harc nyugodt menett ne zavarjk meg az erõszakra val unszolssal, abban a feltevsben, hogy magam is erõszakot akarok. Undorodom a titkoldzstl s bûnnek tartom. Engedjk, hogy az erõszaknlkli egytt-nemmûkds elvgezze munkjt, akkor majd megltjk, hogy nem rejtegetek mgtte semmifle hts gondolatot.
KPEK


|