"Elszvok egy spanglit, megrok egy dalt" - Manu Chao A Clandestino vilgsikert csak latin-amerikai turn kvette, a Proxima Estacion: Esperanza cm j albumhoz azonban mr eurpai koncertsorozat is tartozott, mely 2001 nyarn az ausztriai Wiesenig is elrt. A kt ra tz perces frenetikus koncerten Manu Chao kln ksznttte a kznsg tekintlyes mret magyar kontingenst - alig nhny rval azutn, hogy a kis osztrk faluban nyilatkozott az est.hu-nak.
Manuel Chao 1961. jnius 26-n szletett Prizsban, spanyol szlk gyermekeknt, apja, Ramn Chao elismert r, publicista. Manu tindzserkortl kezdve tbb zenekarban jtszott a prizsi alternatv szntren, a rockabilly ugyangy hatssal volt r, mint a punk. Les Hot Pants s Los Carayos nev zenekarai utn az igazi ttrst az 1987-ben indul Mano Negrval rte el, melyet fivrvel, a trombits Antoine Chaval s unokatestvrvel, a dobos Santiago Casariegval alaptott. A fenti kt zenei sszetev mellett flamenct, sanzont, hiphopot, rait, reggae-t s mg ki tudja, hny stlust kever, tucatnyi muzsikust egyest, francia, spanyol, angol s arab nyelven nekl egyttes a mediterrn trsg legnagyobb bulibrigdjv ntte ki magt, st Latin-Amerikban is hatalmas npszersget szerzett kalandregnyekbe ill turnival. A Patchanka (1988), a Puta's Fever (1989) s a King Of Bongo (1991) utn megjelent negyedik sorlemezket, az 1994-es Casa Babylont mr nem kvette turn, a zenekar feloszlott. Manu azonban tovbb utazgatott s rgztgette benssges hangulat dalocskit, melyekbl 1998-ban vlogatott ssze egy albumnyit. A Clandestino cm szllemez npszersge lekrzte a Mano Negra sikereit is, a Bongo Bong / Je ne t'aime plus cm slgernek ksznheten - b msfl v ksssel - mg Magyarorszgon is befutott, s hasonl karrier el nz a 2001 jniusban megjelent Proxima Estacion: Esperanza album is.
Az albumhoz kapcsold eurpai turn pont a francia nemzeti nnepen, jlius 14-n rt az ausztriai Wiesenbe. Manu Caho eltt az Orishas nev kubai hiphopegyttes lpett fel, ami igen stlszer prosts volt, hiszen mr a nagyhr Fuerza! vlogatslemezen is egytt szerepeltek. A hrom havannai rapper egy DJ s egy thangszeres ksretben a Magyarorszgon is kaphat A Lo Cubano cm remek album legjobb szmaival ugrltatta meg a kznsget, de ez a lelkes produkci is elhalvnyult amellett, ami ezutn kvetkezett. Manu s kilenc zensze 130 percen keresztl, ritmikai vltsoktl hemzseg, fergeteges egyveleget nyomott az els (Welcome To Tijuana, Por el suelo, Bongo Bong, Clandestino, Desaparecido, Minha Galera, Lagrimas de oro) s a msodik Manu Chao-album nhny dalbl (La Primavera, La Vacaloca, Mr Bobby - csak ez a hrom volt!), illetve Mano Negra-szmokbl (Casa Babylon, The Monkey, King Kong Five, Mala Vida), elhangzott a Fuerza!-rl val La Trampa, st mg egy rszlet az ott szerepl Tonino Carotone-szmbl is, a zapatista sznoklatrl s a Marijuana Boogie cm kznsgkedvencrl nem is beszlve (a msor mintegy egyharmada j vagy albumra nem kerlt dalokbl llt).
"Tallkozunk Genovban!" - ksznt el a koncert vgn a kvetkez nagy anti-globalizcis demonstrcira utalva Manu, aki nem sokkal korbban az "Austria presente, Hungra presente" alkalmi sorokat dalba illesztve incselkedett eksztzisba esett kznsgvel. Hogy honnan tudott arrl, hogy tbb szz magyar is kiltogatott koncertjre? Nos, onnan, hogy az est.hu stbja elrulta neki - egy kiads beszlgets utn.
A MANO NEGRA UTN
- A Mano Negra a korszak egyik legintenzvebb zenekara volt. Mikor vge lett, nehz volt egyedl folytatnod, megtallnod az utad? Ngy vig nem csinltl lemezt - nehz peridus volt ez az letedben?
- Azt hiszem, a Mano Negra utn mindenkinek nehz volt. Nehz volt readaptldni, hozzszoktatni magunkat egy msik lethez. Tzen-tizenketten voltunk, akik mindig egytt ltnk, ngy ven t turn-turn-turn.... Semmi magnlet, mindig egytt. A magnletnk a Mano Negra volt, minden a Mano Negra volt. Termszetesen a vlts nagyon radiklis volt utna. A bartaim azt mondtk, nagyon nehz lesz nekem, hogy nem koncertezhetek, de ez nem volt problma: abbahagytam, s nagyon boldog voltam, hogy vgre gy mehetek koncertekre, hogy msvalakinek kell felmennie bohckodni a sznpadra. n flnk ember vagyok ugyanis, boldog vagyok, ha ms megy fel a sznpadra. Viszont tudod, mi volt tnyleg nehz? Az utazst abbahagyni. Megszoktam, hogy turnzok folyton-folyvst, hrom-ngy nap itt, hrom-ngy nap ott, ez ment hrom-ngy ven t, lland vltozs. Amikor vge lett, rdbbentem, hogy fggv vltam ettl az letmdtl! Vgl hat vagy ht vembe kerlt, hogy abba tudjam hagyni az lland helyvltoztatst. Mg ha szerettem is a helyeket, mg ha otthon is reztem magam, kt-hrom ht mlva valami mindig azt mondta bennem: mennem kell tovbb. Hossz idbe telt, mire vgre lenyugodtam. Ez kt ve trtnt, most van egy laksom Barcelonban, egy kis hely, amit szeretek. De most, hogy lenyugodtam s lelltam az utazssal... elkezdtem megint turnzni (nevet)
- rzkeled a Mano Negra hatst a mostani zenei szntren?
- Ezt a te munkd rzkelni, bartom.
- Azrt, gondolom, a te szemed s fled is nyitva van.
- Persze. Eurpban, vagy sokkal inkbb Dl-Amerikban sok zenekarral tallkozom, akik azt mondjk nekem, hogy azrt kezdtek zenlni, mert hallottk a Mano Negrt vagy lttk koncertjeinket. Sok embert inspirltunk, hogy alaktson zenekart s zenljen. Dl-Amerikban nagyon sok Mano Negra-dalt jtszanak a zenekarok. Ez j dolog, erre bszke vagyok.
- Hol vannak most az egykori Mano Negra-tagok?
- Ms zenekarokban. Nhnyan a P18-ban jtszanak Prizsban, msok a Flor Del Fangban. A fivrem kalzrdizik. A dobos egy lemezcgnl dolgozik.
DL-AMERIKA
- Melyik volt a legbizarrabb, legemlkezetesebb kaland az utazsaid sorn?
- Nehz megmondani. Minden turn, minden utazs izgalmas. Nehz kztk sorrendet lltani. A zenben szoktam rangsorolni, de az ti lmnyeimben nem szeretek. Minden alkalom, amikor utazhatsz, nagy lehetsg. Szerencssnek rzem magam, hogy megtehetem. Sok ember nem teheti meg. De azrt volt nhny szrrelis lmny. Azt hiszem, a kolumbiai vonatt volt a leghihetetlenebb kaland az letemben.
- Az a Mano Negrval volt?
- Nem, k nem voltak ott, de volt egy csom ms ember mindenfell. '93-vgn volt. Ami a Mano Negrt illeti, az a Cargo-turn, az valami kivteles volt: egy haj fedlzetn csinltunk dl-amerikai turnt.
- Dl-Amerikban mintha spiritulis otthonra leltl volna...
- Igen, megvannak ott a helyek, ahol otthon rzem magam. Megvannak a szoksaim. Lehet Rio de Janeiro, lehet Mexikvros. Fleg vrosok, ahov visszamegyek, sok emlket elhoznak. Kolumbia is. Oda nem megyek tl gyakran, de ha visszatrek Bogotba, minden sarokrl eszembe jut valami. Szeretem ezt az rzst.
- Mivel magyarzod, hogy pont Dl-Amerika?
- Az egy olyan hely, hogy minl tbbet msz oda, annl inkbb gy rzed, hogy mg tbbet kell menned oda. Minl tbbet vagy ott, annl inkbb rdbbensz, hogy mennyire nem tudsz semmit Dl-Amerikrl. Nem tudod abbahagyni. Sosem mondhatod el, hogy ismered Dl-Amerikt. Tl hatalmas, rengeteg kultra l benne egyms mellett. Legalbb ngy let kellene hozz.
- Melyik a kedvenc orszgod, a kedvenc kultrd ott?
- Nem tudom. Ez nem egy affle diplomatikus vlasz, egyszeren tnyleg nem tudom.
RADIO BEMBA
- A Radio Bemba az aktulis zenekarod neve?
- Igen, a zenekar, a produkcis rszlegnk, ahol a lemezeket vagy a videkat csinljuk, s a publishing cgnk. Ez a mi kollektvnk.
- Hogy talltad a mostani zenszeidet?
- Nmelyikket mr rgrl ismerem, pldul a basszistt, a tangharmonikst, a turnmenedzsert... Ezek alatt a dl-amerikai kalandok alatt tallkoztunk, pldul a kolumbiai vonatozson vagy a Cargo-turnn. 1995-ben kezdtnk turnzni a Radio Bembval Spanyolorszgban, s a zenekar egy rsze onnan jn. A harsons Venezuelbl val, a trombits Olaszorszgbl, Sziclibl, egy zenekarbl, amiben n is jtszottam. Tudod, n sok zenekarral jtszottam. A Mau Mauban jtszottam egytt vele, s erre a turnra ismt tallkoztunk. Ez nem egy egyszer ksrzenekar, nem csak kilenc ember, aki zent csinl Manu Chanak, hogy legyen mire nekelnie. Nem, mind a kilencen nagy mvszek maguk is. Azt szeretem ebben a zenekarban, hogy brmit jtszhatunk, brhol, fesztivlokban, brokban, dzsungelben, hegyek kztt... Ennek a zenekarnak az a klnlegessge, hogy nem lesz hossz lete. Minden turn az utols turn. Ez a mi politiknk a rutin elleni harcban. Sok zenekarban voltam mr, s mindegyik a rutin miatt halt meg. Most elhatroztuk, hogy elbb halunk meg, mint hogy a rutin utolrne minket (nevet). Ez a harmadik turnnk, kettt csinltunk mr Dl-Amerikban. Ha ez a turn j neknk, meg az embereknek is, s ha gy rezzk, hogy tnyleg klnleges, taln gy dntnk, hogy csinlunk mg egyet. De ha a turn csak egy sima rock'n'roll turn, akkor tnyleg ez lesz az utols.
- s utna mi lesz?
- Nem tudom. A turnnak oktber 1-jn lesz vge, utna nincs temterv. Ez nagyon fontos nekem, hogy ne legyen. Most kezdek hres lenni, sok lemezt adok el, sokfel hvnak koncertezni, sok lehetsg van, de nekem fontos, hogy harcoljak a hossz temtervek ellen. Sohasem akarok semmifle idbeosztshoz ktve lenni. Ezrt csinljuk mindig hrom hnaprl hrom hnapra. Ez az n mdszerem, hogy harcoljak az ellen, ami velem trtnik.
BOB MARLEY SPANYOL KISCCSE
- Sok szzezer ember szemben - fleg Dl-Amerikban - ugyanaz a fajta npi hs vagy, mint Bob Marley volt a maga idejben.
- h, n nem hiszem.
- Azrt elg sok ember gy gondolja. Nem jr tl nagy felelssggel ez?
- Ha gy is van, nem kell gondolnom r. Dolgozom naprl napra, csinlom, amit jnak hiszek, teszem, amit gy hiszek, hogy tennem kell. Ebben a pillanatban tudom kezelni a dolgot. Ha mr nem megy, ha gy rzem, hogy tl sok ez nekem... nos, a beosztsom rvid ideig tart, oktber 1. utn eldnthetem, mit akarok. Ha ez tl nagy feladat nekem, lelpek. Ha tudom kezelni, ha gy rzem, rdekes, legyen mg hrom hnap. De ha a biztonsgom, a nyugalmam veszlyben van, ha nem tudom kezelni ezt az egszet, abbahagyom.
- Bob Marley a legnagyobb zenei pldakped, hsd, vagy vannak nagyobbak is, akr szemlyes, akr zenei szempontbl?
- Megtanultam az letem sorn, hogy ne legyenek hseim. Valahnyszor tallkoztam velk, mindig nagyon csaldtam.
- Bob Marley-ban mr nem csaldhatsz.
- Imdom Bob Marley zenjt, ami a zent illeti, a professzor! a tanrom! A tbbi dolgot illeten, ht nem tudom. Vannak dolgok, amikben egyetrtek vele, vannak, amikben nem. hitt Jah Rastafariban, n nem. De zeneileg a tanr.
- Te mit tantanl az utnad jv zenszeknek? Milyen tancsokat adnl nekik?
- Az n mdszerem a munka. Dogozni, dolgozni, dolgozni. Vannak, akik zsenik, s azok ltalban nem szeretnek dolgozni. Nekik csak gy jn, k szerencssek. A tbbiek melsok, sokat kell dolgozniuk. n is mels vagyok. Azt hiszem, az a lnyeg, hogy higgy abban, amit csinlsz. Ha szereted, amit csinlsz, akkor nem rzed munknak, amikor dolgozol. Az egyik bartom folyton azt mondogatja nekem, hogy tl sokat dolgozom... Ja s a msik dolog: nem szabad vrni a nagy munkval addig, mg lemezszerzds kerl a lthatrra. Mr korbban el kell kezdeni dolgozni kemnyen. Persze meglni a zenbl nagyon nehz. Igazn szerencss ficknak tartom magam, hogy a szenvedlyembl lek meg. A munka s a szerencse egyttese kell ehhez. De mikor a szerencse arra jr, mr kszen kell llnod. Mert a szerencse nha csak egyetlenegyszer jn. Nha ktszer. De olyan is van, hogy soha. De ha egyszer is eljn, kszen kell llnod, hogy megragadd. Aztn pedig tudnod kell, mit csinlj vele. Ismertem olyan zenekarokat, akik megragadtk, de nem tudtak vele mit csinlni, olyan volt nekik, mint a forr krumpli, nem tudtk, hogy fogjk meg. Nem olyan nehz egy lemezkiadval alkudozni, ha eltte ht-nyolc vet mr eltltttl brokban, ahol szendvicsrt jtszottl meg seggbe rgsrt. Addigra mr kszen llsz, ismered a szakmt, tudod, hogyan vdd meg magad, mit csinlj a sznpadon, hogyan jtssz, hogyan trgyalj.... Nekem a Mano Negrval jtt el a szerencsm, a nagy alkalom. A Mano Negra megvltoztatta az letnk: meg tudtunk lni a zennkbl.
- A lemezcgekkel mi a helyzet?
- A zene esetben a terjesztssel van a problma. Az igazn szleskr terjesztst csak nhny nagy kiad tudja megcsinlni. De most mr vltozik a dolog: az internet nagy forradalmat jelent ezen a tren is, mert mr nincs szksged a terjesztre. Megcsinlhatod a sajt terjesztsed. Ez pedig forradalom. De a nagy piacon a terjeszts csatorni nagyon behatroltak. Ez pldul a fiatal zenekarok szmra nagyon htrnyos. Ha egy nagy lemezcghez szerzdsz, nagyon ersnek kell lenned, hogy elrd, amit szeretnl.
- Nlad ez mr, gondolom, nem problma.
- Az n esetemben nincs nyoms, mg a terjesztst illeten sem. A szerzdsem szerint mindenben n dnthetek. Mert ers vagyok. Mert pnzt jelentek, ez vilgos. Vghezvihetem, amit akarok. Viszont fiatal zenekaroknak, amelyek mg nem hresek, sosem tancsolom, hogy nagy kiadhoz szerzdjenek. Nem, mert az szt fogja baszni ket. A fiatal zenekaroknak az alternatv mdszer a legjobb. Ahogy mi is csinltuk a Mano Negrval. Mikor az els aranylemeznket megkaptuk, mg egy kis kiadnl voltunk. Aztn mr trgyalhattunk a nagy cgekkel, szemtl szemben: "nem ti fogtok neknk olyan szerzdst adni, amit szeretntek, hanem mi fogjuk megmondani, milyen szerzdst akarunk, aztn dnthettek, alrjtok-e vagy sem." Ezt kicsi, nvtelen zenekarok nem tehetik meg. Ha egy kis zenekar nagy cghez szerzdik, gzsba lesz ktve... Tudod, kt mdon lehet a gpezet ellen harcolni: vagy kvlrl, vagy bellrl. Azt hiszem, n szemly szerint hatkonyabb vagyok, ha bellrl harcolok. Megvltoztathatod az emberek gondolkodsmdjt, megvltoztathatod az embereket, a munkamdszert. vek ta dolgozom ugyanazzal a cggel, a Virgin kiadval. Vgig tudom vinni, amit akarok. Szindikalistk vagyunk, tudunk segteni ms zenekarokat is. A szerzds, amit a Virgin France alrat az j zenekarokkal, mr nem ugyanaz, mint t ve volt. Amit mi az elejn kveteltnk, az akkoriban valami j dolog volt, most meg mr az a norma. Amikor a Mano Negrval kezdtnk, a nagy cgek mindig t albumra rattak al szerzdst a zenekarokkal. Ma ez mr csak hrom album. Mi voltunk az elsk, akik ezt kiharcoltk. Kis dolgok ezek, de szmtanak.
Manu Chao-interj, 2. rsz
DALSZERZS KIS KITRVEL
- Hogyan rod a dalaidat?
- Dalt rni nagyon szemlyes dolog. ltalban egyedl rom, de nha akr valakivel kzsen is, lehet egy bart vagy brki. Valahnyszor marihunt szvok, sok dalt rok. Ez mindig gy van. A dalszerzsnl s a stdiban a marihuna j asszisztens. Nem tudom mirt, de inspirl. Amikor viszont sznpadra lpek, sosem hasznlok marihunt. Az egy msik dolog. Akkor nincs r szksgem, akkor a snapszot preferlom. De a stdiban szeretek szvni. Valahnyszor szvok, eltte krbenzek, hogy van-e toll a kzelemben, mert tudom, hogy rni fogok.
- Gondolod, hogy a marihunt legalizljk valaha is szles krben?
- n szemly szerint azrt harcolok, azt szeretnm, ha minden drogot legalizlnnak. Mg a kemny drogokat is. Hogy mirt? Mert ha valamit nem szeretek ezen a vilgon, ha valamitl flek a trsadalomban, az a maffia. A maffia egyre ersebb mindentt, s attl lesz egyre ersebb, hogy drogot rul. A drog rengeteg pnzt jelent, s az mind a maffia kezbe vndorol. A maffia a legveszlyesebb dolog most a trsadalom szmra. Nzd meg Dl-Amerikt! Washington azt mondja: ", Dl-Amerika mr csupa demokrcia!" Pedig nem, ez hazugsg. Mert a demokrcia mgtt ott a maffia. A maffia pedig diktatra. Az vszzad diktatrja a maffia, egyre inkbb. Oroszorszgban, Albniban, Keleten, Dl-Amerikban. Eurpban is. s a maffia mindig demokrcia mg rejtzik. Hatalmas s veszlyes. Olyan, mint a ncik, ugyanaz. s a drog rengeteg pnzhez juttatja ket. Nem rtem, a kormnyok mirt nem legalizljk a drogokat. Az egyetlen magyarzatom az, hogy lepaktltak a maffival. Ht persze! De ez nagyon veszlyes dolog. Egyre tbb orszg van, ahol a maffia mr ersebb, mint a kormny. Ezrt akarom, hogy minden drogot legalizljanak: mert sok pnz van benne, s ez a sok pnz most rossz emberekhez kerl. s ami a leghihetetlenebb, hogy hiba illeglis a drog a vilg legtbb rszn, mgis ugyangy megtallhatod minden iskola eltt. Nem mkdik a tilts. Be van tiltva mindenhol, mgis brmelyik klyk hozzjuthat. Ez nem logikus. Hiba van betiltva, ugyangy jelen van.
- A lemezeiden nagy szerepe van a klnfle fura zajoknak, rdiads-rszleteknek...
- Nha csak szrakozsbl rakok ssze egyes hangzsokat. Aztn lehet, hogy szletik kr egy dal, de ha nem, akkor elrakom a kistskmba, aztn hrom vvel ksbb lehet, hogy elszedem jra s megrom a dalt hozz. Nha az is elfordul, hogy rok egy dalszveget, de csak ksbb lesz hozz zene. Azt szeretem ebben, hogy csupa meglepets. Ezt szeretem a legjobban az utbbi vekben: a vletlennel dolgozni. Az valami csodlatos. Ha ott van, ott van, ha nincs, nincs. Nem kel erltetni. Ez a legjobb mdja annak, hogy az ember termszetes maradjon. Olyan sosincs, hogy lelk s azt mondom: "na most rok egy dalt!" - az ugyanis a legjobb mdja annak, hogy semmi se szlessen belle. De ha jn, jn. Akkor viszont brrrrrrrrrrrr... s mr meg is van! Nhny mvsz azt mondja, hogy az alkotshoz szenvedni kell. Nekem nem. n nem szeretem. Ha jn, jn, ha nem, nem, nem szeretek szenvedni.
- Ez a vletlennel val munka a sznpadon is rvnyes?
- Igen, ott is trtnnek meglepetsek. Sznpadon jtszani s stdiban dolgozni - az mindig is kt kln szakma volt szmomra. A Mano Negrval sem prbltuk meg jrateremteni azt a sznpadon, amit a stdiban csinltunk. Ha megprblod azt csinlni a sznpadon, amit a stdiban csinltl, elveszted a 90%-t az l fellpsben rejl lehetsgeknek. Ez visszafel is igaz: ha a stdiban prblsz gy dolgozni, mint lben a sznpadon, elveszted a 90%-t a stdi lehetsgeinek.
- Egyszer szvegekkel dolgozol, ez a naivits szndkos? Mennyire fontosak szmodra a szvegek?
- A legfontosabbak. A legjobban ezt szeretem a munkmban: szvegeket rni. Nem tartom magam j nekesnek, nem tartom magam j gitrosnak - persze megteszem ami tlem telik -, viszont azt hiszem, j dalszerz vagyok, igen. Igen, szeretem az egyszersget. Minl egyszerbb egy dal, annl hatsosabb: eljut a llekhez. Bob Marley pont emiatt tanr! Az az ember nagyon egyszer dalokat rt, s mgis hsz ve hallgatjuk azokat a dalokat s minden hallgatskor jnak tnnek. Ha Bob Marley a tantm, ht az egyszersge miatt az.
- A popzene kpes az embereket direkt akcikra sarkallni?
- Remlem. De nem ez a clom, mikor dalokat rok. Amikor dalt rok - elszvok egy spanglit, megrok egy dalt -, az egyetlen fontos dolog szmomra, hogy jl rezzem magam. Ha elkezdesz gondolkodni, amikor lemezt csinlsz - ezt gy akarom, ezt gy -, szerintem nem helyes. Csak csinlni kell. Ne gondolkozz azon, hogyan fogadjk az emberek vagy mi az zenet, amit kldeni akarsz nekik. n nem szeretek gy dolgozni. Az els s legfontosabb dolog, hogy magamnak kldjek zenetet, amit megrtek s szeretek. Aztn kint van a zene, s mindenki azt az zenetet hallja ki belle, amit szeretne. Nekem gy jobb. Klnben tl intellektulis lesz. n nem akarok mondani semmit az embereknek. Ha az emberek ltnak valamit abban, amit csinlok, az csak j. Ha valaki megkrdezi, hogy egy bizonyos dal mirl szl, sosem vlaszolok. Mert ha hivatalos rtelmezst adnk, utna az embereknek nem lehetne meg a sajt interpretcijuk.
- A lemezeiden hasznlt sok nyelv kzl melyik a legfontosabb szmodra?
- Nem tudom.
- Milyen nyelven lmodsz pldul?
- Nem tudom. Tnyleg nem tudom. A kt f nyelv, amit megtanultam gyerekknt, a spanyol s a francia. Ez a kett keveredik a fejemben.
A KT SZLALBUM
- A kt albumod, a Clandestino s a Proxima Estacion: Esperanza ikerlemezek? Azonos ihletsbl, azonos mdszerrel kszltek?
- Igen, mert ugyanaz az anyag.
- gy rted, hogy ami az els album sszelltsa utn mg maradt, az kerlt a msodikra?
- Az j lemezen nhny dal t-hat ves, nhnyat a Clandestino idejn vettem fel, de vannak olyanok is, amelyek ngy hnapja kszltek. Hasznlom ezt, kiprblom azt, megprblok valami mst - gy jtszom, mint egy gyerek. Ha gy jtszhatom, mint egy gyerek, boldog vagyok. Szmomra a kt lemez nagyon hasonl, abban is, ahogy felvettem ket. Szmomra az Esperanza a Clandestino kishga.
- Mindig veled van a 8 svos kis felvevd, amikor utazol?
- Majdnem mindig.
- rsz dalokat turnzs kzben is?
- Igen, s fel is tudom venni ket. Ezen a turnn mondjuk nincs velem a 8 svosom, de minidiszket hasznlunk, st a legjobb, az a kamera. Most vgtam a kpeket a kamermmal Dl-Amerikban felvett anyagbl. Hihetetlen, de elkezdtem zent csinlni azokbl a hangokbl, amiket a kamerval vettem fel! Ez csodlatos, mert rgtn megvan mr hozz a kp is: termszetes videoklip. Dalok, amiket egy brban jtszol, egy bartoddal vagy egy msikkal. A zent, ami a kamerbl jn, rteszem a 8 svosra s dolgozom vele tovbb. Ez az utols lps: rgtn a kamerbl vett zent hasznlni, mr nem a 8 svossal csinlni, hanem a kis kamerval. gy megvan a hang s a kp is az adott pillanatbl (sszecsapja a tenyert).
- Az j album bortfotja hol kszlt?
- Barcelonban, a vrosban, ami most az otthonom.
- Ez a kt album olyan, mint valami zenei tinapl. Ha lesz harmadik, az is ilyen utazs lemez lesz? Mennyiben fogja befolysolni, hogy most mr letelepedtl?
- Nem tudom. Igaz, hogy van egy laksom Barcelonban, de nem vagyok tl gyakran ott. Szeretnk tbbet ott lenni.
- Gondoltad valaha is, hogy ilyen hres leszel?
- Nem (elneveti magt).
- Zavar?
- Nem, egyltaln nem jelent problmt szmomra. Miutn a Clandestino ennyire befutott, nem hagytam a lemezcgemnek, hogy nyomja-nyomja-nyomja (csapkod a kezvel) az j lemezt. Az j album ott van a listkon egsz Eurpban, pedig nem hagytam nekik, hogy brmifle tvkampnyt csinljanak hozz. Bszke vagyok r, hogy ez a lemez ilyen jl fogy tvreklm nlkl is... A Clandestino sikere utn mindenki azzal jtt, hogy "biztos nagy nyoms van rajtad, a kvetkez albumnak nagyon jnak kell lennie". Mire n azt feleltem: "nem, nem rdekel." Ha az embereknek tetszik, tetszik. Ha nem, az is j. Szmomra nagyon tisztn ltszik, hogy a karrierem mr mgttem van, vge. Most mr brmi jn is a jvben, csak az a kell (csettintget az ujjval), hogy igazn lvezzem. Csak erre van szksgem, csak azt kvnom az letemtl, hogy rdekes legyen. Hlyesg lenne gy lemezeket csinlni, hogy nincs hozz kedvem. Mr van pnzem, azt tehetek, amit akarok: utazgathatok a vilg krl, csinlhatok tz gyereket... Sokkal rdekesebb dolgok is vannak a vilgon, mint stdiba menni.
- Tervezel csaldot, gyerekeket?
- Szeretnk sok gyereket, persze. Egy nap nagy csaldom lesz. Afrika j hely ehhez. Attl, hogy csaldot alaptsak Eurpban, mindig is fltem. Sosem nsltem meg, sosem csinltam gyereket Eurpban. Az eurpai csaldmodell nekem mindig olyannak tnt, mint egy brtn. Sosem tetszett, mindig is fltem tle. De aztn utazgattam Afrikban s lttam afrikai csaldokat, s azt mondtam magamnak: ez az, ilyen csaldot akarok! Most mr kszen llok r. Afrika tantotta meg nekem, hogy a csald nem brtn.
GENOVA
- A jv hten szzezrek gylnek ssze Genovban, hogy a globalizcirl trgyaljanak vagy tntessenek ellene. Jlius 20-n sszelnek a legnagyobb ipari orszgok, s kt nappal korbban te is fellpsz ott. Teszel valami nyilatkozatot vagy csak nekelsz?
- Szerintem az a politikai llsfoglals, ha az ember elmegy Genovba. Az a fontos, hogy annyi ember odagylik, hogy nemet mondjon a gazdasgi globalizcira. Minl tbb ember megy Genovba, annl nyilvnvalbb lesz, hogy az emberek nem akarjk ezt a fajta jvt. Utna egy csom ember megy oda klnfle politikai elkpzelsekkel, s n szemly szerint tisztelem mindegyikk vlemnyt. De ami fontos, az az, hogy odamenjnk s nemet mondjunk a rendszerre. Aztn majd lesz id dnteni, hogy ki milyen jvt akar. De most itt a hihetetlen alkalom nemet mondani. A G8 sosem fog mg egyszer ilyen helyen tallkozni, mint Genova. Ez az utols lehetsg nemet mondani nekik. Utna elrejtznek a hegyekbe, nem kvetik el mg egyszer ezt a hibt. Nehz lesz Genovba jutni. Lezrnak mindent. Mi 18-n jtszunk Genovban azokkal, akik emiatt jttek Genovba, mindenki ott lesz. Remlem, mi is ott lesznk. Nem vagyok ugyanis biztos benne, hogy az olasz kormny beenged minket az orszgba. Ez az egyetlen problma. A Virgin tudja ezt. A rendrsg tegnap ott jrt a Virgin rmai irodjban, hogy megnzze, minden rendben van-e Manu Chaval. Megkerestk a menedzsernket is. Azt hiszem, a hatron problmink lesznek a bejutssal.
- Ugyangy veszlyesnek tartanak, mint Bob Marley-t annak idejn a CIA.
- Mindent meg akarnak tenni, hogy minl kevesebb ember menjen Genovba. Ezrt van sz mindentt arrl, hogy erszak lesz. Prblnak megflemlteni mindenkit, hogy nem menjen oda. "Ne menj oda, csak erszakos emberek mennek oda!" Van egy pletyka Olaszorszgban - nem tudom, ki terjesztette el -, hogy a koporsk mr megvannak, ott vrnak az emberekre Genovban. Lehet, hogy sor kerl erszakra, de nem az lesz a jellemz. n szemly szerint nem azrt megyek oda, hogy erszakot sztsak, hanem hogy zenljek. De ha a rendrk megtmadnak, ht nem tudom... (nevet)
- Mi lenne a megolds?
- Vicces, hogy csak a politikusokra szavazunk, pedig a politikusok az zlet bbjai, gy a demokrcia res sz. A nagy dntseket a gyerekeink jvjrl mr nem a politikusok hozzk, hanem az zlet. Ez nem demokrcia. gy vagy gy, de szablyoznunk kellene ezt a dolgot. Fontos lenne, hogy az emberek szavazzanak arrl is, ki legyen a General Motors elnke, vagy a Sony meg a Virgin elnke - az demokrcia lenne! Merthogy k hozzk a dntseket. Sok olyan dnts van, ami az llamok feje fltt szletik. s az emberek nem szlhatnak bele. Abba kellene hagyniuk, hogy demokrcirl beszlnek. Ki kellene mondaniuk: "diktatra vagyunk, mi dntnk helyettetek." Becsletesnek kellene lennik... Hallottam nemrg egy mondatot, ami nagyon tetszett: a szavazs igazi mdja nem az, hogy kire szavazol vagy hogy szavazol-e, hanem az, hogy mit vsrolsz s mit nem vsrolsz. Ez a szavazs igazi mdja, ez az egyetlen nyelv, amit megrtenek.
|