RastafarI
Men
 
Bob Marley
 
Rastafarizmus
 
Reggae
 
Dalszvegek
 
Mfajok
 
Rasta filmek
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Patois
 
 
Lao Dannak csaldi neve Lao, utols neve Er volt, az emberek Lao Cenek hvjk. Lao Dan szletsnek s hallnak pontos dtuma nem ismert. A Tavasz s sz korszaknak (i. e. 700 – i. e. 476) vgn lt a Chu kirlysgban. gy mondjk, hogy Lao Dan magas, hossz fl, nagy szem, szles homlok s vastag ajk ember volt. Lao Dan a Zhou-dinasztinak „trhzat rz tiszt”-je volt, aki az elraktrozott knyveket igazgatta. Ezrt Lao Dannak nagy tudsa volt, s nagyon hress is vlt. Kung Ce fiatal korban megltogatotta Lao Dant, hogy nla tanulja meg a Zhou-dinasztia etikettjt. Utna Lao Dan ltta a Zhou-dinasztia hanyatlst, s elhagyta a fvrost, Luoyangot. Amikor tment a Hanguguan nev tkeln, Lao Dan megrta a „Daodejing” cm knyvet. Szrkskk marhn ment az tkeln keresztl. Valaki azt mondta, hogy Lao Dan hatvan ves korig lt, msok szerint viszont Lao Dan tbb mint 200 ves korban halt meg. Az viszont biztos, hogy Lao Dan sokig lt, ami szoros kapcsolatban volt azzal, hogy mindenrl le tudott mondani s a helyes viselkedst tartotta kvetendnek.
A „Daodejing” cm knyv tbb mint 5000 szbl ll, tartalma rendkvl mly. Ez a knyv a knai rgi kultra fontos mve. Lao Dan materialista gondolkod volt, az els ember volt, aki a taoizmust a filozfia legmagasabb foknak tekintette. A „Dao” knaiul eredetileg utat jelent, de mg sok ms jelentse is van, mr rgen kiterjesztettk a sz jelentst a „szablyzat”-ra is. Lao Dan megfigyelte a termszet vltozst s az emberek kztti kapcsolatokat, utna adott a „Dao” sznak j jelentst. Lao Dan szerint a „Dao” a legvalsabb s legkonkrtabb dolog, ami minden dolog szletsnek eredete.
A „Daodejing” cm knyv tele van egyszer dialektikus vlemnyekkel, amely Lao Ce filozfus gondolatnak legragyogbb rsze. gy vlte, hogy a dolgok s a trgyak ltezse nem fggetlenegymstl, hanem egyms mellett lnek, s egymssal kapcsolatosak.
Lao Dan a „Daodejing” cm knyvben meslte a trgyak tfordulsi szablyzatt. gy vlte, hogy a szerencse s a szerenctlensg kztt lehet tfordulni, s a szerecstlensgben van a szerencsnek tnyezje, a szerencsben a szerecstlensg csrja is benne van. Lao Dan mg elzetesen ltta, hogy a trgyak mennyisgnek emelkedse okozhatja a minsgnek vltozst. Azt mondta, hogy a nagyon kis mag ha szntelenl fejldik, akkor nagy fv nhet, s nagyon kis fldbl kszlhet magas emelvny is.
Lao Dan ellenezte a hbort, azt mondta, hogy ha egy hadsereg hossz ideig llomsozik egy helyen, akkor mindenhol csak tamariska bokor marad, s nagy hbor utn biztosan katasztoroflis v kvetkezik. Lao Dan mg ellenezte az uralkod osztly mrtktelen kltekezst is.
Lao Dan egy eszmnyi szp trsadalmot festett le lnk sznekkel. Kis orszgot gondolt el kevs emberrel, ahol br fegyverek vannak, de nem hasznljk ket, br kocsik s hajk vannak, de nem utaznak velk, a np jl l, szp ruhban jr, kellemes hzban lakik, s a szomszdos orszgok lthatjk egymst, de a npek nem keverednek egymssal. Szerinte ilyen orszgban az let nagyon egyszer volna, ezrt nem hasznlnnak rst, s vonal-ktst hasznlva jegyeznk le a dolgokat, mint rgen. Ez az eszmny nagyon negatv, de azt jelzi, hogy Lao Dan utlta a Tavasz s sz korszaknak sok hborjt, s az akkori parasztok bke s stabil trsadalom irnti kvnsgt fejezte ki.
Lao Dan filozfus gondolata a knai filozfia trtnetben fontos helyet foglal el, s a politikai gondolata a ksbbi halad gondolkodkra, az utpija pedig a trsadalmi reformerekre gyakorolt befolyst.


Wen-ce
LAO-CE UTOLS TANTSAI

-rszletek-
Varga Sndor fordtsa
Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995
Elektronikus kiads: Terebess zsia E-Tr

 

Lao-ce mondta:

„Az t anyaga a nemlt: rnznl, de nem ltod formjt, hallgatnd, de nem hallod hangjt. Ezrt nevezik a titokzatos ismeretlennek. A titokzatos ismeretlen pusztn az t egy neve, s nem az t maga.

Az t a befel figyels; visszatrs nmagadhoz. Ezrt ha a tudoms nvekszik a kprzat szertefoszlik, ha a blcsessg n­vekszik az ostobasg elmlik.

A sebes patakba ugyan ki nzne, hogy nmagt lthassa?! A patak mgis tkrknt hasznlhat: ha nem ltod nmagad befel fordulsz, bkre lesz, s nem szrod szt magad a vilgba.

Ha a Hold a Nap arcba nz elveszti fnyt; a jin nem kelhet versenyre a janggal. Ha a Nap felkel a csillagok eltnnek, mert fnyk halovny a Nap ragyogsban. A hz nem lehet ersebb alapjnl, az g nem nhet nagyobbra a fnl. Ami fell nehz s alul knny, az hamar felborul.

Egy szakadkban nem lakhat kt srkny, egy asszonyhoz nem tartozhat kt frfi. Az egy egyenslyt teremt, a kett viszlyt szl. Ha a hegy jdt rejt, rajta a fvek s fk de zldek; ha mlyn igazgyngyk rejtznek, a foly nem szradhat ki.

A gilisztkat nem segti csontok s inak ereje, karmok s fo­gak lessge, tpllkuk mgis a hegyek teste, italuk a fldalatti forrsok vize. Ennek oka, hogy a gilisztk egyszerek.

A tisztasgbl ered tisztnlts olyan, hogy meglthatod szemed fnyt egy cssze vzben; a homly zavarossga olyan, hogy nem ltod meg a foly vizben tkrzd hegyet sem.

Az orchidea nem veszti el illatt, csak mert senki sem szagolja, a csnak nem sllyed el, csak mert senki sem l benne. A blcs nem hagyja el az Utat, csak mert senki sem ismeri azt. A Termszet ltal van ez gy.

A tisztt szennyezett kz keverni aljassg, a szennyezettet keverni a tisztval zavar. Ktfle er az gbolton szivrvnyt teremt, a fldn kimerti a tartalkokat, az emberekben pedig betegsgeket okoz.

Jin vagy jang nem lehet vltozatlan: egyszer tl van, mskor nyr. A Hold nem ismeri a nappalt, a Nap nem ismeri az jszakt.

A szles folyban a halak nagyra nnek, a magas hegyeken a fk az gig rnek; a hatalmas orszg lehetsgei korltlanok. Halakat fogni csaltek nlkl lehetetlen, vadakat res csapdba csalni kptelensg.

Ha a hegyekben vrszomjas vadak lnek, akkor egyetlen fa­vg sem mer a vadonba lpni; gy a fk lett a vadllatok mentik meg. Ha egy kertben vrszv rovarok hemzsegnek, a kert virgait senki sem tpi le. Ha egy orszg vezeti blcsek, akkor az ellensg mr ezer mrfldrl futsnak ered.

Az Utat elrtek olyanok, mint a kerkagyban forg kocsi­tengely: k maguk nem mozdulnak, a kocsi mgis mrfldek ezreit hagyja maga mgtt. Vg nlkl forognak a hatrtalan res­sgben.

Ha a becsleteseket a csalrdakkal akarod segteni, az nem vezet sehov sem; ha a csalrdakat akarod a becsletesekkel megsegteni, akkor nem fognak egyetrtsben haladni.

A kifesztett madrhl egyetlen szeme ejti rabul a madarat, de ha egyetlen szembl ll hlt hasznlsz, madarat sohasem foghatsz.

Az esemnyek irnyt elre ltni kptelensg, a dolgok alakulst megjsolni nem lehet. Ezrt a blcsek az Utat poljk, s trelmesen vrnak...


Aki halat akar fogni, elbb csatornt sson, aki madrra vadszik, elbb ft ltessen. Ha a vz megtlti a csatornt a halak sszegylnek, ha a fa megn madarak lnek gaira. Aki halat akar fogni nem merl a mlybe, aki majomra vadszik nem mszik a fa tetejre: az ket megillett tiszteletben tartja.

A fld a lbad alatt csupn talpalatnyi, ezrt ha messzire akarsz jutni, jratlan svnyeket keress. Az elme igen keveset ismer, ezrt ha tbbet akarsz tudni, az ismeretlent keresd.

A folyk kiszradsval a vlgyek resek lesznek, a hegyek leomlsval a tavak feltltdnek. Fogaid kihlnek, ha ajkaid nem takarjk ket; ha a foly mlyvz, a fld a hegyekben maradt.

A mozdulatlan vz tiszta. Ha tiszta hullmok nem zavarjk, ha nem zavarjk hullmok olyan, mint a tkr, a tkrben pedig meglthatod a dolgok formjt. A formk nem olvadhatnak ssze, ezrt valsgos kpeknek nevezhetk.

A levelek akkor hullanak le, ha szl rzza ket; a vz akkor zavaros, ha valami felkavarja. Egy jde-edny a csiszolkorong mestermve, egy les kard vgsa a fenk erejt mutatja. A vgtat paripa htn pihen bogr repls nlkl is megtehet ezer mrfldet; nem visz magval lelmet, mgsem hezik meg soha.

Amikor minden nyulat megfogott mr, a vadszkutyt is megfzik; ha eltnnek a magasan szll madarak, az ers jat flreteszik. A Termszet tja: visszavonulni, amikor munkd becslettel elvgezted.

A dh ott fakad, ahol nem ltezik harag; a cselekvs forrsa a nem-cselekvs. Szemlld a nemltet s megltod, mi meglthat, hallgasd a csendet s meghallod, mi nem hallhat.

A vndormadr visszatr szlfldjre, a menekl nyl visszafut bvhelyre. A haldokl rka sajt odjnak fldjre hajtja fejt, a bogr, ha fzik, egy fatrzs melegre vgyik. Mind abban bznak, ami letket fenntartja.

A tz s a vz nem bartai egymsnak, de ha kzttk egy st van, akkor fzsre hasznlhatod ket. A kzeli rokonok szeretik egymst, de ha bajkevert, rgalmazt engednek maguk kz, akkor mg apa s fia is veszlyt jelent egymsra.

A hzillat brmit megeszik, s minl kvrebb lesz, annl kzelebb kerl hallhoz. A fnix egy mrfld magassgban szrnyal, ezrt senki sem kpes megkzelteni.

A mozsr szilrdan llja tsek szzait, de nmagt nem kpes megtni. Szemeid szz lpsnl messzebbre is elltnak, de nem lthatjk meg nnn szvedet.

pts hegyeket a magasban, s biztonsgosat alkotsz. Teremts tavakat a mlyben, s mlysgeset alkotsz; halak s teknsk fogjk benpesteni. Nagy eszsek idejn a csatornk s tavak megradnak, szrazsg idejn kiszradnak. A folyk s tengerek forrsa oly mlyrl fakad, hogy soha el nem apad.

A teknsnek nincsenek flei, de szemt behunyni nem tudja, ezrt ltsa les. A vilgtalan nem tmaszkodhat ltsra, de fleit mindig nyitva tartja, ezrt hallsa tiszta.

A zavaros vz stt: felhasznlhatod lbaid megmossra. A tiszta vz ttetsz: hasznlhatod ecsetjeid kimossra. A nyers selyembl kalapot vagy zoknit lehet kszteni: ha kalap, akkor fejedet takarja, ha zokni, akkor lbad jr rajta.

A fm ersebb a fnl, de egyetlen penge nem kpes lednteni egy egsz erdt. A fld ersebb a vznl, de egy marknyi nem szennyezhet be egy egsz folyt. A vz ersebb a tznl, de egy cssznyi nem olthat el egy szekrnyi mglyt.

Tlen villmok villannak az gen, nyron jgesk verik a fldet, de a hideg s a meleg nem vltoztatja meg az vszakot. H s jg tornyosulhat, de mikor a nap felragyog, ezek mind elfolynak.

A ferde knnyen eldl, a vonzd knnyen elcsbul. A majdnem befejezettet knny befejezni; stt fellegekbl sokat esik az es.

Az orchidea illatnak ksznheti, hogy elkerli a fagyokat. A mjusi cserebogarak teliholdkor replnek, s megfutamthatnak egy egsz hadsereget, de sszezzva testket balzsamot ksztenek bellk.

Ha az leter elszivrog, a bels pusztuls elkerlhetetlen; nyron csak nyri gymlcsk igazn desek.

Melyik kopik el elbb, a fog vagy a nyelv? Melyik egyenesebb, a ktl vagy a nylvessz?

Ami az rnykot hajlott teszi, az a forma; ami a visszhangot letlenn teszi, az a hang. Mg a legkivlbb orvos sem tudja meggygytani a haldokl beteget, mg a kirlyh vezetk sem tudjk megmenteni az orszgot, ha korbban elpusztult npek t­jt jrja.


Ha a furulyt egy muzsikus fjja, de a lyukakon egy kzmves ujjai jtszanak, akkor hiba vannak sszhangban nem biztos, hogy zent hallunk. Ennek oka, hogy nincs karmester, aki irnytan ket.

A vadonban jr nem jrhat egyenes ton, a hegyszoroson tkel nem mehet nylegyenesen.

Az cen vgtelen, mert amit befogad, azt ki is veti magbl. Nincs kt Nap. A nstny rknak csak egy prja van, a srknyok trs nlkl lnek, a vrengz vadak nem gylnek falkkba, a sasok nem prban replnek.

A rdnlkli naperny nem vd a nap hevtl, a kllk nlkli kerk nem forog; a rd s a kll azonban nmagban nem elegend. Amikor egy jjal lsz, a nylvessz a hr nlkl nem replhetne, de a nyl ereje csak tizede a lvs erejnek.

Az hes lovak bksen llnak az istllban, de dobj kzjk egy mark sznt, s nyomban harcolni kezdenek. Senki sem tlthet fel egy hrom hvelyknyi csvet, ha mindkt vge nyitott. Ha tzre tzszer vgysz, akkor elgedj meg szzzal.

Vgj t az ton, s nem jutsz tl messzire; ha mrlegen mrlegelsz, majdnem mindent kiszmthatsz. Az si trvnyek alapjn: csak akkor fenyts, ha nem tehetsz mst, csak akkor bntess, ha elkerlhetetlen. A helyes idben hasznlni ket hatrozottsg, a rossz idben hasznlni ket feleltlensg.

A parasztok kemnyen dolgoznak, a kirlyok ebbl lnek. A bolondok fecsegnek, a blcsek dntenek. Ha a dolgokat tisztn ltod, akkor megtallod azok helyt - ahogy ismered kszereid s drgakveid rtkt. Ha a dolgokat nem ltod tisztn, akkor egy mdszert kell kvetned.

Szz csillag fnye sem ersebb a Holdnl, tz ablak sem tesz egy szobt olyan vilgoss, mint egyetlen kitrt ajt.

A kgynak nem lehetnek lbai, a tigris nem nveszthet szrnyakat. Egy hat lb hossz gyon mg az gyetlenek is knnyszerrel tmsznak, de tugrani azt mg az gyeseknek is gondot okoz. Ennek oka, hogy a mdszer nem egyforma.

Akik egy szertartson segdkeznek jutalmat kapnak, akik verekedsbe keverednek megsrlnek. Ha rosszul vlasztod meg a ft, amely alatt menedket keresel, villm okozza veszted.

A Nap s a Hold fnyt osztan, ha stt felhk el nem takarnk ket; a foly vize tiszta lenne, ha iszap nem szennyezn; az orchidea hosszan illatozna, ha az szi szl szirmait el nem ragadn; az ember termszete a bke lenne, ha vgyakozs azt meg nem zavarn. Ha porfelhbe kerlve nem akarsz megvakulni, attl mg a por szemedbe szll.

Az eszes ember szmra a rz s a teknspncl rtktelen; a hozzrt szerint a j termfld a legnagyobb kincs. Ezrt a gyengknek jobb orvossgot, mint jdt s aranyat nyjtani.

A kerkagy a kzppontban van s res; a harminc kll mindegyike teljes szvvel segti. Ha nincsenek kllk, csak egy tengely, hogyan juthatnl brhov is szekereden?

A dligymlcsknek megvan a maguk hazja, a ndasnak a maga srsge. Azonos lbnyom llatok egytt jrnak, azonos toll madarak egytt replnek.

Ha tbbezer mrfld beutazsa nlkl akarod megismerni a kilenc tartomny tjait, ha mdszerek s tanultsg nlkl vllalkozol a tmegek vezetsre, akkor nehz idk vrnak rd.

A vadakat elfogjk, a magasan szrnyalkat lelvik. Ezrt a tndkl tisztasg megszgyentnek ltszik, a tkletes erny hinyosnak tnik.

Ha egy nemesembernek tl sok a bor pincjben, akkor egy paraszt fogja sszetrni kupjt. Ez nem helyes, de arra j, hogy szgyenrzetet keltsen. Az emberek termszetknl fogva szeretik a pamutruht, de ha lnek rjuk, akkor pnclba ltznek: megtalljk a nekik legmegfelelbbet a nem megfelel ismerete ltal.

A kerkben a harminc kll mindegyike csak egyetlen, csak a sajt helyre illik a munksok is sajt munkjukat vgzik. A blcsen irnytott emberek olyanok, mint a szzlb lbai: sokan vannak, mgsem tkzik egyik a msikba. Olyanok, mint a nyelv s a fogak: gyengk s ersek, egymshoz rnek, mgsem srtik meg egymst.

A kvek a termszet ltal kemnyek, a virgok a termszet ltal illatosak. Ahogy regszel egyre vilgosabban ltod azt, hogy fiatal korodban mi volt tid.

Fenntartani vagy gondozni, eltasztani vagy elfogadni, gyzni vagy veszteni, beleegyezni vagy ellene fordulni - ezek mind ezer mrfldre esnek egymstl.

A msodik virgzs nem hoz gymlcst, ha a virgok tl korn nylnak, szirmaikat fagyok nlkl is elvesztik. A vertk az orron pereg lefel, de a homlokon trlik le.


Ha egy rothad patknytetem hever a lpcs alatt, az egsz hz bds lesz tle. Gzolj a vzbe, s vizes leszel. Ha valami bzset viszel, s kzben illatosra vgysz, akkor elbuksz, brmily okos is lgy.

Tlen a jg darabokra vghat, nyron a fa ktegekbe kthet. A helyes idt nehz megtallni, de knny elveszteni. Ha a fa egszsges, akkor sok gymlcst szedhetsz rla, s csak mg tbbet fog teremni, de amikor az szi szl simogatja, akkor a fldet gymlcskkel s levelekkel betakarja.

Ha clt tzl ki, nyilakat lnek r; ha egy erd tl szp, embe­rek jnnek fejszkkel. Nem k akarjk, hanem a helyzet hozza gy.

A szoptat szuka nekitmad a tigrisnek, a kotls a menyttel is szembeszll: rzseik irnytjk ket, s nem mrlegelik erejket.

Aki egy fuldoklt a jutalomrt ment meg, az kell jutalom fejben vzbe is fojtan azt. A csnak szhat a vzen, de el is sllyedhet. Az rlteknek mg az elg sem elg.

Ha egy kivl paripa nem mozdul semmilyen unszolsra, s nem ll meg, brhogy is fogjk vissza, akkor az igazi lovas nem l a htra.

A csendes vzen is brmikor tallhatsz fodrokat; hiba pontos egy beoszts, a szlein mindig hibkat rejt magba. Tehetsz egyenl slyokat a kt serpenybe, a mrleg nyelve akkor sem kzpen ll. Krz s vonalz nlkl nem tudsz szablyos krt s ngyzetet rajzolni, fggn hinyban nem lehetsz biztos abban, hogy mi egyenes s mi ferde. Aki ezeket hasznlja, az ezek szvt is magban hordja.

Lehet egy hegy brmilyen magas, ha htat fordtasz neki nem lthatod; lehet brmily apr is egy porszem, ha rnzel meglthatod. A fa s a bambusz tzet rejt magba, de meleget nem ad, mg meg nem gyjtod. A fldben vz rejtzik, de ha nem sol, nem ihatsz belle.

Brmily sebes is egy nylvessz, pr szz mternl nem repl messzebbre. Ha meglls nlkl, lpsrl-lpsre halad, akkor mg egy snta tekns is megtesz ezer mrfldet. Hordj kosrban fldet egy helyre, s ha nem llsz meg, vgl dombok s hegyek fognak magasodni ott.

Ha a folyparton llva halra vgysz, akkor trj haza, s kss hlt magadnak. Ha azt akarod, hogy pontos s ers jad legyen, elszr hangold be azt. Ha kivl harci mnre htozol, elszr be kell tantanod a lovad. Ha azt akarod, hogy tehetsgeiket kamatoztassk, akkor bznod kell az emberekben.

Mg a j kovcs sem kpes megolvasztani a ft, mg a legjobb cs sem vgja el a jeget. Ha egy dolog rdekben semmit sem tehet, akkor a tisztn lt ember nem aggdik amiatt.

Az emberek rbeszlhetek arra, hogy egy folyn tkeljenek, de a folyt nem lehet rvenni arra, hogy ne legyenek hullmai. Ha senki sem egyezik bele, akkor az agyagednyt nem eresztik le a ktba.

Akik tetteid brljk azt akarjk, hogy csatlakozz hozzjuk; akik vagyonod brljk azt szeretnk, ha odaadnd nekik.

Egy lps a sakkjtszmban mg nem fedi fel tudsod; a hrfa egy hrjnak megpendtsvel nem szletik szomor dal.

Ha felemelsz egy izz parazsat, az meggeti ujjaid, ha elg messze llsz egy tonnnyi forr parzstl, akkor nem gsz el. Az energia mindkt esetben ugyanaz, csak a mennyisg klnbz.

A kprzatos virgzst szomorsg s hervads ksri. Ha a nemesek selyemruhkban jrnak, akkor a kznp kenderszvetet sz magnak. A magas fa gykereit minden irnyban messzire nyjtja, a magas hegyet az alapja tartja."

 

Lao-ce mondta:

„A csszrokat az g sarjainak tartjk, mivel az g tjt tekintik a vilg alapjnak. Az Utat tekinteni a vilg alapjnak a fennmarads mdja. Trj vissza a gykerekhez, s megszabadulsz az okoskodstl; ders, res s gondtalan leszel.

Belthatatlanul vgtelen, hatrtalanul hatalmas. Ha rnzel nem ltod formjt, ha hallgatod nem hallod hangjt. Ezt nevezik az t folyamnak."

 

Lao-ce mondta:

„Az t teste kerek, alapja szgletes. Jin a tmasza, jang az anyaga, balja engedkeny, jobbja szilrd; sttben jr, de mindig fnyes; szablyok nlkl vltozik meg. Az egy forrsnl tnykedik szntelen. Ezt nevezik spiritulis fnynek.

Az g kerek, nincsen le, ezrt nem lthatod formjt. A Fld szgletes, nincs hatra, ezrt nem lthatsz be kapujn. Az g forma nlkl szl s vdelmez, a Fld korltok nlkl ad s gondoskodik. Az t kivtelvel minden elpusztthat; az t rk gyztes. Azrt nem gyzhet le, mert nincs lland formja s termszete. Vg nlkli forgsa olyan, mint a Nap s a Hold mozgsa, mint az vszakok vltakozsa, mint nappal s jszaka tallkozsa. Fnybe rad, majd sttsgbe bjik jra; formtlan, de a formk ura. gy munklkodsa mindig sikeres. A dolgok miatta dolgok, az lk miatta lk, de maga nem dolog s nem l. Ezrt hatalmas uralkod, aki nem erszakkal irnyt.

Aki sei szent nevben csatba indul, az nemesember; aki az emberek lelkt vezeti, az kirly. A nemesember a Termszet tjt kveti, a kirly ismeri a ngy vszakot. Sajt birtokodon gyakorold a becsletessget, s a tvolban lk szvkbe zrjk majd az ernyt. Csatk nlkl legyl gyzedelmes, s a tartom­nyi vezetk hsget fogadnak neked.

Akik a rgi idkben elrtk az Utat, azok g s Fld nyomban jrtak csendesen; a Nap s a Hold tetteit kvettk. rzseik a ngy vszakot tkrztk, szavaik mennydrgshez hasonltottak. Az emberek kvnsgnak engedtek, az emberek erejtl megersdtek, s gy vget vetettek a kegyetlenkedsnek s a rombolsnak.

Az egyforma dolgokrt igyekvk egytt pusztulnak el; a szvkben egyazon rzseket hordozk egymst egsztik ki; az egyforma feladaton fradozk egymsnak segtenek.

A kivl hadvezr - ha htrahzdik s nem harcol - ott lltja csatasorba hadt, ahol az nlkle is gyzni tud. A hitvny hadvezr sajt cljai elrsrt kldi csatba seregt. Ha hagyod, hogy maguktl cselekedjenek az emberek, akkor a vilgon mindenki rted fradozik; ha sajt cljaidra hasznlod az embereket, akkor a vilgon mindenki cserbenhagy."

 

Lao-ce mondta:

„Hogy nmagukat uralhassk, a legnagyobbak szellemket gondozzk, a legkisebbek testket poljk.

A szellem felfnylsvel s az elme elcsendeslsvel az egsz test bkre lel; ez az let gondozsnak tja. Zsrprnt nveszteni a hson, teletmni a gyomrot s elepedni a vgyaktl az let gondozsnak mellksvnyei.

Egy np kormnyzsnak legkivlbb mdja a szellemi vezets. Ennl alacsonyabb rend a trvnyek alkalmazsa. Ha az emberek csak az alzatossgrt, a szernysgrt s a nagy feladatokrt versengenek, s ha naprl napra gyarapodnak anlkl, hogy ennek ismernk okt, akkor ez a rend tja. Ha az embereket a jsgra hasznos ajndkok remnye serkenti s a rossztl, a bntetstl val flelem tartja ket tvol, s ha a trvnyek igazsgosak, az emberek pedig engedelmesek, akkor ez a rend mellksvnye. A rgi idkben az Utat kvettk, a ksbbi idkben a mellk-svnyekre trtek.

 

Lao-ce mondta:

„Kormnyzsra mlt uralkod nagyon ritka, vezetsre mlt miniszter nem is ltezik. A ritka azt keresi, aki nem is ltezik, ezrt tkletes vezetst ezer vben egyszer is ritkn tallni.

A sikeres vezets ritkn valsulhat meg. Ha az emberek jsgt segted, ha megakadlyozod, hogy bennk rosszindulat forrjon, s velk egy svnyen haladsz, akkor javthatsz az embereken, s kess teheted a szoksokat.

A blcseket nem azrt becslik, mert a bntetseket a bntettekhez igaztjk, hanem azrt, mert ismerik a zrzavar okt. Ha hagyjk, hogy az ruls les kardja elkerljn hvelybl s szabadon vagdalkozzon, s mindent pusztn a trvnyekre s bntetsekre bznak, akkor ezt a kardot meglltani nem lehet mg akkor sem, ha az egsz vilg pusztulst okozza."

 

Lao-ce mondta:

„Ha falun lsz, de szved a fvrosban jr, akkor tl komolyan veszed az letet. Ha tl komolyan veszed az letet, akkor legalbb a szegnysg ne aggasszon. Ha mg ekkor sem tudsz uralkodni magadon, akkor menj szved utn, gy nem srl meg szellemed. Aki nem kpes uralkodni magn s nem kveti szvt, azt nevezik kt sebbl vrznek. A kt sebbl vrz nem lhet sokig.

Ezrt mondjak, hogy az sszhang ismerete rk, az rk tudsa pedig vilgossg. Az let felemelst gretesnek, az elme uralmt az anyag felett hatalomnak nevezik. Felhasznlni a ragyogst, majd visszatrni a fnybe; ezt hvjk titokzatos egyezsnek."

 

Lao-ce mondta:

„A vilgon a legknnyebb a jt megtenni, a legnehezebb rosszat cselekedni. Jt teszel, amikor bks vagy, nem okoskodsz, visszatrsz igazi termszetedhez s a tbbit elutastod, ha nem hagyod, hogy brmi elcsbtson, ha rk valdat kveted, ha a valsgot megrzd s nem vltoztatsz nmagadon, gy a jt knny megtenni.

Rosszat cselekszel, ha gyilkolsz, ha zsarnokoskodsz, ha csalsz s megtvesztesz, ha nyugtalankodsz, ha kapzsi vagy s megtagadod az emberi termszetet. Ezrt mondjk, hogy rosszat cselekedni nehz.

Ami mostanban nagy bajokat okoz, az az elgedetlensg. Ezrt van szksg a hasznos s kros alapjainak, a szerencse s a szerencstlensg kapuinak vizsglatra.

A blcsek semmit sem akarnak s semmit sem kerlnek. Ha akarsz valamit knnyen elvesztheted, ha el akarsz kerlni valamit knnyen belefuthatsz. Ha szved svrog valami utn, akkor knnyen elfelejted azt, amit ppen teszel.

Ezrt a blcs figyel tetteire s azok kvetkezmnyeire. Mrtkkel fogad el s adakozik, csendesti vonzalmait s ellenszenveit, s megfkezi rmt s haragjt.

Ha tetteid s azok kvetkezmnyei helynvalak, akkor bajba nem kerlhetsz. Ha mrtkkel fogadsz el s adakozol, akkor rossz sz nem rhet. Ha csendested vonzalmaid s ellenszenveid, akkor aggodalom hozzd nem frhet. Ha megfkezed rmd s haragod, akkor gyllkds le nem gyzhet.

Az ton jrk meg nem rdemelt jutalmat el nem fogadnak; terheket sohasem raknak msok vllra. Ami sajtjuk, azt nem hagyjk htra, ami msok, abba nem markolnak bele. Csordulsig teltek, de ki sohasem csordulnak; mindig resek, ezrt a legkevesebbel is berik.

gy amikor az t tudomnyt gyakorolod s mrtket tartva nmagadat kveted, akkor annyit eszel, hogy hsged megsznjn, gy ltzl, hogy a hidegtl megvd magad s melegsget, elgedettsget biztosts egyetlen testnek.

Ha valaki mrtktelen, nem ismeri az t tudomnyt, s rangra, hrnvre vgyik, akkor a vilg minden kincse s hatalma sem lesz elg ahhoz, hogy elgedett s boldog legyen.

Ezrt a blcs kiegyenslyozott s lass jrs. ltet szellemt nmagban rzi; egyetlen dolog sem tvesztheti meg."

 

Lao-ce mondta:

.Aki msokat gyz le hatalmas, aki nmagt gyzi le ers. Ers csak az lehet, aki msok erejt hasznostja, de msok erejt csak az hasznosthatja, aki megnyeri azok szvt. A sikeres vezets alapja, hogy az emberek biztonsgban rezzk magukat. Az emberek biztonsgban rzik magukat, ha nem fosztjk meg ket idejktl. Idejk megmarad, ha feladataik szmt cskkentik. A feladatok szma cskkenthet a pazarls mrsklsvel. A pazarls megfkezsnek kulcsa a svrgs kioltsa. A svrgs kioltsnak titka az ressg.

Ezrt akik ismerik az let lnyegt, azok nem versengenek olyan dolgokrt, amiknek az lethez semmi kze. Akik ismerik a sors lnyegt, azok nem veszdnek azzal, amit a sors nem befolysol­hat.

Ha a szemek sznekben lelik gynyrket, ha az ny fensges zek utn svrog, ha a flek zenre vgynak s az rzkek egymssal kzdenek, akkor az alaptermszet megsrl: nap mint nap vgyak trnek el, s az sszhang felborul. Ekkor az ember nemcsak orszgn nem, de mg sajt testn sem kpes uralkodni. Egy orszg uralkodjv vlni nem a rang, a hatalom s a cm megszerzse; pusztn az orszg fldjeinek s erejnek elnyerst jelenti. Ha uralkodnak neveznek, de senki sem tisztel, akkor el­veszted orszgodat.

Ezrt az Utat kvet orszgot minden szomszdos np vdelmezi, az Utat elveszt orszgot sajt nemesei vjk. Ha a nemesek rtallnak az tra, akkor a hatrok szolgljk vdelmket, ha elvesztik az Utat, akkor ms nemesek oltalmt lvezik.

Ezrt mondjk: »Ne higgy abban, hogy nem rabolnak ki; higgy abban, hogy nem lehet kirabolni.« Egy orszg fennmaradst nem szolglja az, aki tkokat szr gyilkosokra s zsarnokokra, mikzben maga olyan ton jr, ahol knnyen kirabolhatjk."

 

Lao-ce mondta:

„Az orszg vezetsnek tudsai nem vltoztatnak szoksokon s erklcskn. A harag a termszet ellen val, a fegyverek a szerencstlensg hrnkei, a vetlkeds az emberek torzultsga. A cselszvs, a zllttsg, a fegyveres erszak mind a vezets kudarcnak mutati, a romls jelei.

Szerencstlensget okozni nem lehet, csakis szerencstlen embereknek. Jobb az leket tomptani, a gondokat megoldani, a tudomst egyesteni s a vilgba olvadni.

Az emberi termszetbl s rzsekbl fakadn minden ember blcsnek hiszi magt s gyll msok utn kullogni. Ha blcsnek hiszed magad vitkba bonyoldsz, ha gyllsz msok utn kullogni, akkor dhs leszel s bajba jutsz. A vitz, dhs ember elmje megzavarodik s viselkedse tbolyult lesz.

Ezrt a rgi idk nagy kirlyai nem bosszankodtak s nem vi­tatkoztak. Elmjk bks, viselkedsk egyszer volt. Rgi monds, hogy ha az emberek nem tartjk nagyra az okoskodst, akkor nem bocstkoznak vitkba."

LaoCe
 
Lao Ce, a taoizmus alaptja

 
A hnap kpe
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
RastaCset
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Videk

Letlthet klippek

 Christafari

StickFigure - Stand Tall (j)

StickFigure - Walk of Life (j)

Ziggy Marley - Love Is My Religion

Tigris - Green Babylon 3.0 (j)

Tigris - Sensimillia (j)

 Tigris - Babylon Party 3.0 Intro + Kettt szvok (j)

Damian Marley - All Night

Julian Marley - Harder Dayz

Damian Marley ft. Nas - Road To Zion

Eek a Mouse - Safari

Eek a Mouse - Chiemsee

Eek a Mouse - Music in the Park 2002

Bob Marley ft. Lauryn Hill - Turn Your Lights Down Low

Israel Vibration - Livity In The Hood

Capleton - Jah Jah City

Buju Banton - What Am I Gonna Do

Tiken Jah Fakoly ft. Y. Odua - Y'En A Marre

 
Etipia, Afrika
 
Plda-Kp-Tr
 
Holy Piby (magyar)
 
Ltogatottsg
Induls: 2004-08-16
 
S(z)avazs
Legyen mg reggae rulz rdi ads?

Legyen
Ne legyen
Nem rdekel
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.