A rastafarianizmus kulcsfigurja s nvadja I. Haile Selassie, a Ngus, aki 1930-1974 kztt, mint Etipia Csszra uralkodott. Az eredeti neve Ras Tafari Makonnen volt, melybl a Ras jelentse herceg, illetve smi nyelven a Ras Tafari jelentse: a teremts feje. Teht innen ered a Rastafari nv s a hvk megnevezse: a rasta.
Rastafari szrmazsa
Rastafari csaldfjt - Salamonon keresztl - egszen Dvidig vezetik vissza a kvetkez trtnet alapjn: Salamon - aki Dvid Kirly fia - kirlysga kezdettl nagy blcs hrben llt. Salamon blcsessgrl hallvn, Makeda Sba Kirlynje gy dnttt, hogy elltogat Salamon palotjba, hogy prbra tegye tudst. Miutn klcsnsen elhalmoztk egymst ajndkokkal, Makeda ravasz krdseket tett fel, de mindegyikre hibtlan vlaszt kapott. A ltogats utols estjn Salamon nagy lakomt rendezett Sba Kirlynjnek tiszteletre, azzal a hts szndkkal, hogy a szp Makedt gyba bjtassa. (Salamon Kirly hresen nagy "nfal" volt, hiszen 700 udvarhlgye mellett 300 gyast is tartott.) Makeda viszont nem volt knnyen kaphat, gy Salamon hosszas rbeszlssel is csak egy egyezsg megktsre brta r. Ez a kvetkez volt: ha Sba Kirlynje az este htralv rszben valamit is elvesz abbl, ami Salamon, akkor vele tlti az jszakt. Mivel Makeda bsgesen fogyasztott a fensges vacsorbl, iszony szomjsg kezdte gytrni, gy, mikor azt hitte, hogy Salamon elszunyklt, ivott a szobn tfoly ivvz-vezetk frisst vizbl. Mindezt az alvst sznlel Salamon jl ltta s miutn tetten rte a "szszeg" kirlynt, behajtotta a megnyert fogads jutalmt. Mieltt msnap reggel tjra bocstotta volna Makedt, egy oroszln alakjval dsztett pecstgyrt adott neki, s a kvetkezket mondta: "Mikor els szltt fiad tizenves korba lp, add oda neki ezt a gyrt, s kldd el az udvaromba, hogy n tanthassam". A hazafel vezet hossz ton Sba Kirlynje egy finak adott letet, akit Ebna Hakim-nak nevezett el. (A nv jelentse: blcs ember fia.) Mikor Ebna elmlt tz ves, Makeda odaadta neki Salamon gyrjt, s a fit akarata ellenre elkldte apjhoz. Salamon, miutn megltta a gyrt, nagy szeretettel fogadta, s rgtn hozzltott tantshoz. Ebna nagyon tehetsges tantvnynak bizonyult, olyannyira, hogy apja szerette volna, ha kveti trnjn, de Ebna vissza akart trni szlfldjre. Apja minden igyekezete ellenre gy is tett. Makeda Kirlynt Ebna Hakim kvette a trnon, Els Menelik Kirly nven. Ezzel megteremtette a Menelik dinasztit, melynek egyenesgi leszrmazottja Sahle Selassie Kirly, aki nagyapja Haile Selassie-nak. "A csszri rangot rkre birtokolja I. Haile Selassie s ksbb utdai is, akik leszrmazottai Sahle Selassie Kirlynak, aki megszakts nlkli vrvonallal kapcsoldik I. Menelik dinasztijhoz, aki fia Sba s Etipia Kirlynjnek, Makednak s Salamonnak, Jeruzslem Kirlynak." Nagyon fontos a "megszakts nlkli vrvonal", ami annyit jelent, hogy Haile Selassie a 225. uralkod abban a sorban, melynek kezdete Salamon Kirly. gy teht teljesen konkrt, srgi, radsul a fehr emberek Szent Biblijban is nyomon kvethet gykereket talltak. Ez a kzvetlen kapcsolds Salamonhoz s rajta keresztl Dvidhoz, az alapja annak a terinak, mely szerint a rastahvk kzvetlenl Izrael nptl szrmaztatjk nmagukat:"Black House of Israel", "Black Crew of Israel", "Black Israelites". Ezek a kifejezsek mind arra utalnak, hogy a rastahvk nmagukat Izrael npnek 13., "elveszett", fekete trzsnek tartjk. Az nekek neke I. bekezdse: "BARNA A BRM, de azrt szp vagyok Jeruzslem lnyai, mint Kedr strai, Zalma takari. Ne nzzetek le, amirt barna vagyok, hiszen a nap barntott le." Ez a pr sor mr elegend volt a rastahvknek ahhoz, hogy egyrtelmen bizonytottnak tartsk azt az lltst, miszerint Jzus, a Prftk s ms neves bibliai szemlyek is mind feketk voltak, csak a fehr emberek eurpai bibliafordtsa s rtelmezse sorn "vltoztak" fehrekk. Ezrt aztn egyes rastaprdiktorok ltal kiadott knyvekben szerepl kpeken Jzust dread lock hajjal, nyratlan szakllal s barna brrel brzoltk.
Rastafari Isten, a visszatrt Messis
A rastafarianizmus taln legmeglepbb lltsa, hogy Haile Selassie az ember, Isten, a visszatrt Messis. Viszont, ha megrtjk a rastafarianizmus "Istenkpt", az ember, Isten s a termszet viszonyrl alkotott nzeteit, semmi meglept nem tallunk ebben a kijelentsben. A rastafarianizmus tantsa szerint Isten nem egy llek, egy szellem a mennyben, mint ahogy a katolikus papok tantjk, hanem ltez ember a fldn hs-vr rastaman valsg. Ugyanakkor - tantja a rastafarianizmus - Isten benne van mindenben amit teremtett, az llatokban, nvnyekben, trgyakban, minden emberben, hiszen nem ltezhet a szellemi dimenzi az anyagi valsg nlkl, test nlkl nincs llek, llek nlkl nincs test. A rastahvk egyik csoportja kvetkezkppen magyarzta, hogy egy l ember, Selassie, miknt lehet Isten: "Haile Selassie hisz Istenben. Hiszi, hogy Isten a szvben l. Mikor mi azt mondjuk, hogy Csszri Felsge Isten, ez alatt azt rtjk, hogy a feje Isten testnek. Az egyhz az Isten teste, teht Haile Selassie az egyhznak a feje, s mivel minden testhez tartozik egy fej, mindenki belthatja, hogy valban az "Istenember". (Ht elg rdekes gondolatmenet!?) Egy msik hv a kvetkezkppen rvel: "Isten szelleme benne l mindenben, ami csak ltezik. Benne l kivtel nlkl minden ember szvben, mg a gonoszokban is." Egy msik vlemny: "Csak kompromisszumok rn lthatnnk meg Istent Rma szemvegn keresztl, mint ahogy szintn nem lthatjuk meg Istent az zsiai vallsok nzetei alapjn. Neknk a fekete emberek szemn keresztl kell nzni Istent, ezrt ltjuk Istent egy ma l fekete embernek, aki eljtt, hogy felszabadtson minket az elnyoms all, s kiszabadtsa a rabsgban lket. Nem lthatod meg Istent, ha csak nem nzel krl, hogy meglsd a Fekete Istent. A zsinaggk papjai s Rma ppi azt lltjk, hogy Isten egy llek a mennyben. Valjban Haile Selassie minden ember Teremtje, s ugyanakkor minden emberben ott van , a Teremt." Voltak azonban olyan fiatal feketk Jamaicban, akik br elismertk Selassie felsbbrendsgt, de nem tartottk Istennek! Ilyen pldul Frederick "Toots" Hibbert, ismert reggae sztr, aki gy nyilatkozott: "Rastafari egy "Mindenhat", s mindenki hajlik affel, hogy a "Mindenhat" Isten. Selassie a Teremts Kirlya, de nem Isten. A legtbben azt hiszik, az Isten, pedig nem az, a mi kirlyunk!" Kivteles eset, hogy egy jamaicai fekete reggae zensz gy nyilatkozzon, hiszen Selassiet a visszatrt Messissknt emlegetik: "Selassie Dvid Kirly sarja, vrrokona Jzusnak, st ugyanaz az ember, akit megfesztettek." Teht Selassiet a visszatrt Messist, Jzus reinkarncijnak tartjk, gy, hogy Jzus eredeti szemlyisge tovbb l Selassieban. A rastahvk tmr vlemnye errl: "Jzus VOLT. Rastafari VAN!". A rastahvk tnyknt kezelik, hogy a Messis visszatrt, annak ellenre, hogy - mint a Jelensek Knyvben rva vagyon - ennek hatrozott jeleinek kellene lenni, s be kellene, hogy kszntsn az tlet Napja. Arra a krdsre, hogy mirt nincs gy, a vlaszuk egyszer: "A Messis ugyan visszatrt, de elvonult szent helyre, Sion Hegyre, ahol mr eltlttt nhny vszzadot Jzus s Selassie eljvetele kztt." Ez a vlasz arra a krdsre is, hogy meghalt-e Haile Selassie. "Selassienem halhatott meg, hiszen Isten, a visszatrt Messis, csupn visszavonult Sion Szent Hegyre, hogy majd az tlet Napjn oroszln kpben jelenjen meg." Ezrt ruhzzk fel Selassiet azokkal a cmekkel, amelyek a visszatrt Messist illetik: "KING OF KINGS, LORD OF LORDS, CONQUERING LION OF THE TRIBE OF JUDAH" ("Kirlyoknak Kirlya, Uraknak Ura, Jda Trzsnek Hdt Oroszlnja"). (Egyb cmei, melyek elsorolsra a hvk mindig hajlandk: The Most High, Eternal High, Triumphant High, High Selassie I, Jehova, Jah High, First Ancient King of Creation, King Alpha, Queen Omega, The Beginning Without End, First Without Last, Light of The Most High, Light of This World, I-n-I Divine Majesty, Negus Negesti=King of Kings, Girmawi-Ya-Girmawi=Lord of Lords, H.I.M.=His Imperial Majesty, The Prince of Peace.). A rastahvk, teht teljesen elutastjk azt az si, eurpai koncepcit, miszerint Isten egy llek vagy szellem valahol fent az gben, a mennyekben. Szerintk Isten az emberekkel van, az emberekrt, az emberekben.
Forrs: Raszta.hu |