A rastafarianizmus kulcsfigurája és névadója I. Haile Selassie, a Négus, aki 1930-1974 között, mint Etiópia Császára uralkodott. Az eredeti neve Ras Tafari Makonnen volt, melyből a Ras jelentése herceg, illetve sémi nyelven a Ras Tafari jelentése: a teremtés feje. Tehát innen ered a Rastafari név és a hívők megnevezése: a rasta.
Rastafari származása
Rastafari családfáját - Salamonon keresztül - egészen Dávidig vezetik vissza a következő történet alapján: Salamon - aki Dávid Király fia - királysága kezdetétől nagy bölcs hírében állt. Salamon bölcsességéről hallván, Makeda Sába Királynője úgy döntött, hogy ellátogat Salamon palotájába, hogy próbára tegye tudását. Miután kölcsönösen elhalmozták egymást ajándékokkal, Makeda ravasz kérdéseket tett fel, de mindegyikre hibátlan választ kapott. A látogatás utolsó estéjén Salamon nagy lakomát rendezett Sába Királynőjének tiszteletére, azzal a hátsó szándékkal, hogy a szép Makedát ágyába bújtassa. (Salamon Király híresen nagy "nőfaló" volt, hiszen 700 udvarhölgye mellett 300 ágyast is tartott.) Makeda viszont nem volt könnyen kapható, így Salamon hosszas rábeszéléssel is csak egy egyezség megkötésére bírta rá. Ez a következő volt: ha Sába Királynője az este hátralévő részében valamit is elvesz abból, ami Salamoné, akkor vele tölti az éjszakát. Mivel Makeda bőségesen fogyasztott a fenséges vacsorából, iszonyú szomjúság kezdte gyötörni, így, mikor azt hitte, hogy Salamon elszunyókált, ivott a szobán átfolyó ivóvíz-vezeték frissítő vizéből. Mindezt az alvást színlelő Salamon jól látta és miután tetten érte a "szószegő" királynőt, behajtotta a megnyert fogadás jutalmát. Mielőtt másnap reggel útjára bocsátotta volna Makedát, egy oroszlán alakjával díszített pecsétgyűrűt adott neki, és a következőket mondta: "Mikor első szülött fiad tizenéves korba lép, add oda neki ezt a gyűrűt, és küldd el az udvaromba, hogy én taníthassam". A hazafelé vezető hosszú úton Sába Királynője egy fiúnak adott életet, akit Ebna Hakim-nak nevezett el. (A név jelentése: bölcs ember fia.) Mikor Ebna elmúlt tíz éves, Makeda odaadta neki Salamon gyűrűjét, és a fiút akarata ellenére elküldte apjához. Salamon, miután meglátta a gyűrűt, nagy szeretettel fogadta, és rögtön hozzálátott tanításához. Ebna nagyon tehetséges tanítványnak bizonyult, olyannyira, hogy apja szerette volna, ha ő követi trónján, de Ebna vissza akart térni szülőföldjére. Apja minden igyekezete ellenére így is tett. Makeda Királynőt Ebna Hakim követte a trónon, Első Menelik Király néven. Ezzel megteremtette a Menelik dinasztiát, melynek egyenesági leszármazottja Sahle Selassie Király, aki nagyapja Haile Selassie-nak. "A császári rangot örökre birtokolja I. Haile Selassie és később utódai is, akik leszármazottai Sahle Selassie Királynak, aki megszakítás nélküli vérvonallal kapcsolódik I. Menelik dinasztiájához, aki fia Sába és Etiópia Királynőjének, Makedának és Salamonnak, Jeruzsálem Királyának." Nagyon fontos a "megszakítás nélküli vérvonal", ami annyit jelent, hogy Haile Selassie a 225. uralkodó abban a sorban, melynek kezdete Salamon Király. Így tehát teljesen konkrét, ősrégi, ráadásul a fehér emberek Szent Bibliájában is nyomon követhető gyökereket találtak. Ez a közvetlen kapcsolódás Salamonhoz és rajta keresztül Dávidhoz, az alapja annak a teóriának, mely szerint a rastahívők közvetlenül Izrael népétől származtatják önmagukat:"Black House of Israel", "Black Crew of Israel", "Black Israelites". Ezek a kifejezések mind arra utalnak, hogy a rastahívők önmagukat Izrael népének 13., "elveszett", fekete törzsének tartják. Az Énekek Éneke I. bekezdése: "BARNA A BŐRÖM, de azért szép vagyok Jeruzsálem lányai, mint Kedár sátrai, Zalma takarói. Ne nézzetek le, amiért barna vagyok, hiszen a nap barnított le." Ez a pár sor már elegendő volt a rastahívőknek ahhoz, hogy egyértelműen bizonyítottnak tartsák azt az állítást, miszerint Jézus, a Próféták és más neves bibliai személyek is mind feketék voltak, csak a fehér emberek európai bibliafordítása és értelmezése során "változtak" fehérekké. Ezért aztán egyes rastaprédikátorok által kiadott könyvekben szereplő képeken Jézust dread lock hajjal, nyíratlan szakállal és barna bőrrel ábrázolták.
Rastafari Isten, a visszatért Messiás
A rastafarianizmus talán legmeglepőbb állítása, hogy Haile Selassie az ember, Isten, a visszatért Messiás. Viszont, ha megértjük a rastafarianizmus "Istenképét", az ember, Isten és a természet viszonyáról alkotott nézeteit, semmi meglepőt nem találunk ebben a kijelentésben. A rastafarianizmus tanítása szerint Isten nem egy lélek, egy szellem a mennyben, mint ahogy a katolikus papok tanítják, hanem létező ember a földön hús-vér rastaman valóság. Ugyanakkor - tanítja a rastafarianizmus - Isten benne van mindenben amit teremtett, az állatokban, növényekben, tárgyakban, minden emberben, hiszen nem létezhet a szellemi dimenzió az anyagi valóság nélkül, test nélkül nincs lélek, lélek nélkül nincs test. A rastahívók egyik csoportja következőképpen magyarázta, hogy egy élő ember, Selassie, miként lehet Isten: "Haile Selassie hisz Istenben. Hiszi, hogy Isten a szívében él. Mikor mi azt mondjuk, hogy Ő Császári Felsége Isten, ez alatt azt értjük, hogy Ő a feje Isten testének. Az egyház az Isten teste, tehát Haile Selassie az egyháznak a feje, és mivel minden testhez tartozik egy fej, mindenki beláthatja, hogy ő valóban az "Istenember". (Hát elég érdekes gondolatmenet!?) Egy másik hívő a következőképpen érvel: "Isten szelleme benne él mindenben, ami csak létezik. Benne él kivétel nélkül minden ember szívében, még a gonoszokéban is." Egy másik vélemény: "Csak kompromisszumok árán láthatnánk meg Istent Róma szemüvegén keresztül, mint ahogy szintén nem láthatjuk meg Istent az ázsiai vallások nézetei alapján. Nekünk a fekete emberek szemén keresztül kell nézni Istent, ezért látjuk Istent egy ma élő fekete embernek, aki eljött, hogy felszabadítson minket az elnyomás alól, és kiszabadítsa a rabságban élőket. Nem láthatod meg Istent, ha csak nem nézel körül, hogy meglásd a Fekete Istent. A zsinagógák papjai és Róma pápái azt állítják, hogy Isten egy lélek a mennyben. Valójában Haile Selassie minden ember Teremtője, s ugyanakkor minden emberben ott van Ő, a Teremtő." Voltak azonban olyan fiatal feketék Jamaicában, akik bár elismerték Selassie felsőbbrendűségét, de nem tartották Istennek! Ilyen például Frederick "Toots" Hibbert, ismert reggae sztár, aki így nyilatkozott: "Rastafari egy "Mindenható", és mindenki hajlik affelé, hogy a "Mindenható" Isten. Selassie a Teremtés Királya, de nem Isten. A legtöbben azt hiszik, Ő az Isten, pedig Ő nem az, Ő a mi királyunk!" Kivételes eset, hogy egy jamaicai fekete reggae zenész így nyilatkozzon, hiszen Selassiet a visszatért Messiásősként emlegetik: "Selassie Dávid Király sarja, vérrokona Jézusnak, sőt ugyanaz az ember, akit megfeszítettek." Tehát Selassiet a visszatért Messiást, Jézus reinkarnációjának tartják, úgy, hogy Jézus eredeti személyisége tovább él Selassieban. A rastahívők tömör véleménye erről: "Jézus VOLT. Rastafari VAN!". A rastahívők tényként kezelik, hogy a Messiás visszatért, annak ellenére, hogy - mint a Jelenések Könyvében írva vagyon - ennek határozott jeleinek kellene lenni, és be kellene, hogy köszöntsön az Ítélet Napja. Arra a kérdésre, hogy miért nincs így, a válaszuk egyszerű: "A Messiás ugyan visszatért, de elvonult szent helyére, Sion Hegyére, ahol már eltöltött néhány évszázadot Jézus és Selassie eljövetele között." Ez a válasz arra a kérdésre is, hogy meghalt-e Haile Selassie. "Selassienem halhatott meg, hiszen Ő Isten, a visszatért Messiás, csupán visszavonult Sion Szent Hegyére, hogy majd az Ítélet Napján oroszlán képében jelenjen meg." Ezért ruházzák fel Selassiet azokkal a címekkel, amelyek a visszatért Messiást illetik: "KING OF KINGS, LORD OF LORDS, CONQUERING LION OF THE TRIBE OF JUDAH" ("Királyoknak Királya, Uraknak Ura, Júda Törzsének Hódító Oroszlánja"). (Egyéb címei, melyek elsorolására a hívők mindig hajlandók: The Most High, Eternal High, Triumphant High, High Selassie I, Jehova, Jah High, First Ancient King of Creation, King Alpha, Queen Omega, The Beginning Without End, First Without Last, Light of The Most High, Light of This World, I-n-I Divine Majesty, Negus Negesti=King of Kings, Girmawi-Ya-Girmawi=Lord of Lords, H.I.M.=His Imperial Majesty, The Prince of Peace.). A rastahívők, tehát teljesen elutasítják azt az ősi, európai koncepciót, miszerint Isten egy lélek vagy szellem valahol fent az égben, a mennyekben. Szerintük Isten az emberekkel van, az emberekért, az emberekben.
Forrás: Raszta.hu |