Lee Perry, a reggae koronzatlan kirlya (br o maga nagy kedvvel visel fellpsein jtkkoront) Grammy-djat kapott nemrg. Eddig a hr, amelynek jelentosge amgy nulla, mert a kortrs popkultra egyik legntrvnyubb eloadja rhg az egszen, a szobrocskt majd a kukba vgja, vagy berakja a jtkvonatok, gyerekdudk meg a kisautk kz, amelyekkel amgy is szrakozik koncertek utn. Az ido mlsval nem foglalkoz, s egyltaln az idot mint tnyezot letbol kizr, lassan hetven fel jr Perry azt nyilatkozta, tesz az egszre, mert - figyelem! - a lemezhez, amellyel a reggae-kategriban hdtott, semmi kze. "Nem is n csinltam" - mondja. Mondhatnnk, egy kzveszlyes orlttel van dolgunk, aki valsggal sokkolja kznsgt a meglepetsekkel, a szmtalan albummal, a hiperaktv produceri kreativitssal, azzal, ha olyanja van, felgyjtja kingstoni stdijt, s elkltzik Londonba, majd Svjcba, vagy ppen valamelyik elmegygyintzet lakja lesz egy idore.
Nem vits, Lee Perry szrakozik velnk. Kzben kitallta a remix mufajt, hiszen veken keresztl a hza elott vrakoz, kannabiszt ipari mennyisgben fogyaszt fiatalemberekkel addig knozta, sodorgatta, szszmtlte egy-egy dalt, amg azokbl 4-5-6, vagy ppen nyolcfle verzi kszlt; rett eloadv nevelte Bob Marleyt, King Tubby utn a legnagyobb dub-mguss vlt, aki prcsatorns keverojvel s szalagos echjval azt csinlta meg a dallal, amit az ember agyval a fu. Zenbol lmot krel, a szvegek automatizmusval, a jamaikai "regls" verblis lelemnyvel egyszerre vrfagylal s knnyedn vicces. Szvegei eksztatikusak, akr a Keresztes Szent Jnos-kltemnyek.
Perry a 70-es vek elejre a sz legjobb rtelmben - gondoljanak errol brmit is a pszichiterek - "bekattan". Filmrszleteket "szemplingel", kollzst csinl belolk, llathangokat effektez, fegyvert st el s vegeket tr dalaiban, motorbicikliket trztat, gyerekek srst s az eso zajt veszi fel. 1974-ben aztn minden misztikus orlett kanalizlja: megnyitja a Black Ark Stdit, amit sajt kzzel fest ki, egy szl gatyban kavar benne fl vtizeden t, megcsinlja a reggae legjobb lemezeit, elg, ha Junior Marvin elkpeszto dalaira gondolunk, kzben sszefut a brit punk legjobb arcaival, a '77-es kokemny The Clash-albumra egy szm erejig vendgproducernek is meghvjk Strummerk, hlbl a Clash-lemezre rgzti a Marvin-Perry-klasszikust, a Police and Thiviest.
Kzben a Black Ark, ahol Perry ellentmondst nem turoen szenteli a keveropultot hangszerr, a popkultra templomv vlik: 1976 s 1979 kztt itt kszlt Max Romeo agyonidzett War in a Babylonja (taln sokaknak beugrik a Prodigy reggae-cincogssal kezdodo elso sikere, na, az is Lee Perry-szerzemny), az Upsetters nv alatt megjelent Super Ape, Junior Marvin mr emlegetett Police and Thiviese, a Heptones Party Time-ja, vagy a Congos Heart of The Congos cmu lemeze.
A hetvenes vek vgre aztn Perrynl betelik a pohr: a kemny lettemp, a jamaikai konfz politikai helyzet, felesgnek lelpse, egyesek szerint mindennek tetejbe szellemi stabilitsnak rszleges elvesztse utn 1979 vgn porig geti kedves stdijt. Elotte a hzhoz rkezo jsgrk felettbb klns trtnseknek lehetnek szemtani: Lee fra mszik, bannokkal beszlget, pnzt eszik, vlaszok helyett o krdezi a riportereket.
Azta jra dolgozik s kinyilatkoztat. Ahogy o mondja, a Bibliban l.
"Nem lehet vits, hogy orlt vagyok. n vagyok az az orlt, akit Isten azrt kldtt, hogy kisprje a zenbol a rossz embereket" - nyilatkozza, nmagt csodnak nevezve. A dolgok megtrtnnek, anlkl, hogy tervezn oket. Sosem prbl. "Ha eljn az a nap, amikor prblnom kne valamit, krnm a Mindenhatt, hagyjon meghalni. Utlok prblkozni".
Amikor a 70-es vekben Angliba rkezett, a brit vmosok megkrdeztk az extrm eloadtl, hogy mennyi ideig szndkozik az orszgban maradni. gy vlaszolt: "Nem tudom. Lehet, hogy egy napot, de lehet, hogy ezer vet".
Az ember, aki a Grammy-djjal egytt az idot is a szemtkosrba hajtja.

Forrs: www.es.hu